Greenpeace vraagt België om dieselwagens vanaf 2028 niet meer te verkopen

Unsplash

Het dieselverbruik in België loopt de spuigaten uit volgens milieuorganisatie Greenpeace. In vergelijking met ons buurland Nederland en tal van andere landen zoals India, Costa Rica, Denemarken, etc. moet er een drastische verandering komen in de wetgeving van België omtrent diesel. Greenpeace vraagt dan ook aan de nieuwe regering om tegen 2028 de verkoop van zowel diesel- als benzinewagens te verbannen.

Het is opvallend dat België norm weinig moeite doet om het dieselverbruik te verminderen, volgens Greenpeace. Als je de toekomstplannen van vele andere landen ziet, dan is het duidelijk dat zij bepaalde termijnen opleggen waarin er een volledige ban op de verkoop van diesel en benzinewagens wordt opgelegd.

Toekomstplannen

Greenpeace brengt enkele landen in kaart met hun termijn voor een totale ban op de verkoop van diesel en benzine om een duidelijk onderscheid te maken met België: Noorwegen is er als één van de eersten bij en start met de ban vanaf 2025. In India, Costa Rica, Israël, Slovenië, Nederland, Denemarken en Zweden gaat de ban van start in 2030. Frankrijk en Spanje doen er iets langer over maar hun planning staat op 2040. En waar België staat tussen dat lijstje daar is geen enkel zicht op. Nog nergens eigenlijk, want België heeft nog geen plannen.

We krijgen de kans om onze mening te geven over de Belgische klimaatplannen.

Drastisch veranderen

Het is duidelijk dat België de ernst van de zaak niet inziet en daar moet verandering in komen. Als we verder blijven doen zoals we momenteel bezig zijn dan halen we de klimaatverplichtingen niet. Gewoonweg niet. Dat zegt Joeri Thijs, de mobiliteitsexpert van Greenpeace. Onze CO2-uitstoot wordt voor maar liefst een kwart bepaald door het dagelijks gebruik van onze wagens. Om nog enige kans te hebben om die klimaatverplichtingen te halen dan moet er een ban op de verkoop van diesel- en benzinewagens komen tegen ten laatste 2028.

Minder pro-actieve steden

Hoewel de Belgische bevolking zich bewust is van hoe ernstig de situatie is, dat zien we aan een lagere verkoop van auto’s, is het aan de regering om mensen aan te moedigen alternatieven te gebruiken. De elektrische markt is namelijk het toekomstbeeld waar we naartoe moeten streven. Het is ook aan de steden om in te spelen op minder uitstoot in de stad en zo dus lage emissiezone’s te creëren. Enkel Brussel en Antwerpen doen daar op dit moment in België aan mee, wat uiteraard veel te weinig is. Gelukkig volgen Willebroek en Mechelen ook nog in 2021.

Zeventiende klimaatmars in Brussel lokt amper 500 betogers: veel armoedeorganisaties.

Het is schrikwekkend om te lezen dat er vandaag de dag nog steeds 190.000 wagens dagelijks door Brussel rijden. Greenpeace wil een volledige ommekeer in deze manier van denken en ijvert naar een toekomstbeeld zoals in Parijs. Daar is er een volledig verbod op dieselwagens vanaf 2024 en zal ook benzine niet langer aanvaard worden vanaf 2030. Zoals Thijs het verwoordt: “Het gaat niet over het klimaat, maar over Volksgezondheid.”

Gesponsorde artikelen