Hoe Disney een imperium bouwde met ‘Frozen’

Frozen poster
Disney

Iedereen, maar dan ook écht iedereen heeft gehoord van het nummer Let It Go. De oorwurm van de Disneyfilm Frozen veroverde in 2013 de hele wereld. Jong en oud kent de lyrics van de alombekende animatiefilm. Maar hoeveel geld bracht die film eigenlijk op? En wat verwacht Disney van Frozen 2?

Frozen was een heuse hitmachine voor Disney. Zo leverde de eerste film het bedrijf meer dan 1 miljard euro op. En dan gaat het alleen nog meer om de bioscoopkaartjes. In het jaar 2013/2014 maakte Disney een recordwinst van 1,7 miljard euro, wat de producent mede te danken heeft aan het succes van Frozen. De omzet steeg dat jaar met 8 procent tot 12,5 miljard euro.

Merchandising

De opvolger van Frozen speelt vanaf vandaag in de bioscoop en zou een nóg groter succes moeten worden. Dat zou visueel al geen probleem mogen zijn, want alleen al de trailer is een heus spektakel. Ook financieel gezien zouden er geen problemen mogen zijn. Want toen Disney in 2015 bekend maakte dat er een opvolger zou komen, schoot het aandeel met 4 procent de lucht in.

De merchandising van Frozen is ook meer dan aanwezig. Zo kan je tegenwoordig geen enkel reclamefolder doorbladeren zonder dat je enige verwijzing naar Frozen terugvindt. Van gezelschapsspellen tot puzzels en van boekentassen tot elektrische tandenborstels. Anna en Elsa zijn overal. De eerste film was een van de meest succesvolle animatiefilms die Disney ooit maakte.

Zo is Frozen ook de bestverkochte film voor kinderen op de eerste dag met ongeveer 3,2 miljoen verkochte exemplaren. Daarna kwam Disney ook met een eigen Broadwaymusical, die vanaf volgend jaar ook in Londen zal spelen. Het nummer van de eerste film, Let It Go, is bovendien al bijna 680 miljoen keer bekeken op YouTube.

Onverwacht

Maar Disney zelf had nooit verwacht dat die film het zo goed zou doen. Daarom had de producent te weinig merchandising voorzien. Dat had tot gevolg dat er veel Frozen-producten waren uitverkocht. Dat probleem werd bijgewerkt, maar dat kostte Disney wel veel geld.

De Nederlandstalige trailers van de tweede film werden in totaal al meer dan 200.000 keer bekeken. De belangstelling voor Frozen 2 mag dus in ieder geval niet onderschat worden. Als je nu zelf benieuwd bent naar de tweede film, dan kan je die vanaf vandaag in elke grote bioscoop in ons land gaan bekijken.

Gesponsorde artikelen