Binnenkort is het op Instagram mogelijk om effecten te gebruiken die bewegen op je muziek. Het sociale medium kondigde vandaag in een blogbericht aan dat makers nu complexere effecten kunnen maken die reageren op de gekozen muziek.
Samen met de bekendmaking van de nieuwe functie op Instagram, lanceerde Ellie Goulding haar eigen effect voor haar nieuw album Brightest Blue dat op 17 juli wordt uitgebracht.
Makers kansen geven en creatief laten zijn
De Instagram-effecten worden gemaakt met Spark AR, de augmented reality-tool van Instagram. Videomakers kunnen daar eigen muziek importeren of het effect synchroniseren met een nummer uit de muziekbibliotheek van Instagram. Instagram ook mediabibliotheek-effecten aan waarmee mensen effecten kunnen toepassen op foto’s of video’s van hun telefoon. Voordien was een effect toepassen enkel mogelijk op het moment dat je jezelf filmde.
Matt Roberts, de productmanager bij Spark AR, zegt dat het bedrijf videomakers zoveel mogelijk kansen wil geven om creatief te zijn met effecten en er vervolgens ook een publiek voor te vinden. Daarom blijft het bedrijf innoveren met nieuwe tools en formats. Naast de nieuwe functies heeft Facebook ook augmented reality Sticker-sjablonen gemaakt waarmee videomakers augmented reality-filters snel kunnen aanpassen.
Hergebruik opkrikken
Facebook praat al lang over het uitbreiden van augmented reality op al zijn platforms, maar het bedrijf heeft het de afgelopen jaren moeilijk gehad om van de camera een betekenisvol platform te maken op het sociale media-kanaal.
De filters die we nu van Instagram kennen, zijn meestal niet dynamisch genoeg om hergebruik aan te moedigen. Door audio-effecten en een grotere aanpasbaarheid aan te bieden, kunnen ontwikkelaars filters bouwen die hopelijk keer op keer nieuw leven kunnen inbrengen op basis van creativiteit van de gebruiker. De nieuwe updates voor Spark AR zijn sinds vandaag beschikbaar.