Facebook lanceert ‘Shops’-functie om kleinere winkels te steunen

Mark Zuckerberg heeft een nieuw e-commerceparadepaardje. Gisterenavond kondigde Facebook namelijk Facebook Shops aan. Een gratis webshop-functie die in Facebook en Instagram zit en vooral bedoeld is om kleine winkels en bedrijven te steunen. Zo kunnen kleinere winkels hun producten kosteloos op het internet aanbieden.

Facebook werkt voor zijn Shops-dienst samen met partners als Shopify, BigCommerce en WooCommerce. Deze drie bedrijven zijn e-commerceplatformen. De nieuwe functie wordt bij ons vanaf vandaag uitgerold en is volledig gratis. De komende maanden zal de functie ook wereldwijd beschikbaar zijn.

Gebruikers op de sociale mediaplatformen houden

Facebook Shops zal terug te vinden zijn op de Facebookpagina of het Instagramprofiel van een bedrijf. Winkels hebben ook de optie om hun goederen te promoten via Stories of advertenties. Geïnteresseerden kunnen via Facebook de volledige collectie van een merk bekijken, producten bewaren en een bestelling plaatsen.

bron: Facebook

De bedoeling van de nieuwe Shops-functie is dat gebruikers van de sociale media van Facebook (Instagram, WhatsApp en Facebook zelf) het platform niet hoeven te verlaten om hun aankoop te doen. Met Facebook Shops kunnen winkels loyaliteitsprogramma’s opstarten waarbij klanten punten kunnen sparen en kortingen kunnen verkrijgen. De verkoper kan met de nieuwe functie ook gemakkelijk gebruik maken van kortingsbonnen en andere deals.

Meteen tegenwind

Mark Zuckerberg, CEO van Facebook
(bron: ISOPIX)

Meteen nadat het nieuws werd aangekondigd, reageerden de mensen in eerste instantie vrij kritisch omdat Facebook niet de beste reputatie heeft op vlak van privacy. Mark Zuckerberg zag dit waarschijnlijk aankomen, want hij publiceerde meteen een pagina over de privacy in de nieuwe Facebook Shops.

Met Shops wil Zuckerberg vooral de concurrentie met Amazon aangaan. Facebook heeft al meerdere pogingen ondernomen om ook op de e-commercetrein te stappen, maar daar zijn ze nog niet echt in geslaagd. Amazon kwam de afgelopen maanden vaak in opspraak door zijn slechte relatie met kleine verkopers. Een reden te meer voor Facebook om met het nieuwe initiatief op de markt te komen.

Meer
Lees meer...