Facebook koopt 9,9 procent van India’s grootste mobiele netwerk

Het bedrijf van Marc Zuckerberg betaalt zo’n 5,7 miljard dollar voor het aandeel in Jio Platforms. De Indiase telecomgigant is eigendom van de rijkste man van India, Mukesh Ambani.

Jio, een dochteronderneming van Reliance Industries, heeft een groot deel van de Indiase telecommarkt veroverd door zijn lage prijzen. In ruil voor 5,7 miljard dollar krijgt Facebook een zetel in het bestuur van Jio. Bovendien wil het klanten van Jio integreren in de Facebookplatformen zoals WhatsApp.

Versmelting WhatsApp en JioMart

Marc Zuckerberg (bron: ISOPIX)

Zuckerberg schreef in een verklaring dat Facebook bereid is om samen te werken aan grote projecten die commerciële kansen zullen creëren voor mensen in India. Daarmee bedoelt hij onder andere het samenbrengen van WhatsApp met JioMart (een e-commmerce platform van Jio). Gezien de grootte van WhatsApp in India, zal dit een economische boost zijn voor het hele land.

Jio begon eind 2015 4G-diensten aan te bieden en groeide snel door dankzij een combinatie van laag aangeboden prijzen en het kopen van het enige bedrijf met spectrumlicenties in India. Facebook zegt dat Jio in minder dan vier jaar tijd meer dan 388 miljoen mensen online heeft gebracht en bezit nu meer dan de helft van de Indiase telecommarkt. Bovendien was Jio het bedrijf dat KaiOS voor het eerst overnam en de JioPhone lanceerde. Deze telefoon werd gratis gegeven bij enkele 4G-abonnementen.

Groeien met Indiase hulp

Maar de dominante positie van Jio heeft ook een prijs. Het bedrijf zou zo’n vijf miljard dollar schulden hebben. Dit in combinatie met de onzekerheid rond het coronavirus moedigde het bedrijf Jio waarschijnlijk aan om zaken te doen met Facebook.

ISOPIX

Het doel van Facebook is om het aantal gebruikers te laten stijgen. Het wil zijn platformen centraliseren als een plaats waar mensen communiceren en aan zaken doen. Als alle winkels in India binnenkort hun bestellingen afhandelen via WhatsApp, dan steekt Facebook in de toekomst waarschijnlijk ver boven zijn concurrenten uit in India.

Vijandigheid

India is voor Facebook altijd al een grote doelstelling geweest. De grote bevolking en het gebrek aan digitale infrastructuur is hiervoor de reden. In de Verenigde Staten en Europa stagneert de groei van het aantal gebruikers. Facebook zoekt daarom sinds 2015 toenadering tot landen als China en India. Daar heeft het bedrijf al moeilijkheden gekend omdat India redelijk vijandig staat tegenover buitenlandse technologiebedrijven.

Zo lanceerde Facebook ‘Free Basics’. Een manier voor gezinnen met lage inkomens om online te gaan. Maar omdat het platform de voorrang gaf aan Facebook-services boven anderen, werd het in India verboden omdat het de lokale neutraliteitswetten schond. Ook Whatsapp kende problemen. Zij hebben de reputatie van fake news te brengen dat overging tot geweld in verschillende Indiase regio’s. Tenslotte probeerde Facebook ook een betalingsplatform uit te rollen in India. Maar tot vandaag weigeren Indiase ambtenaren dat het in het land wordt uitgerold.

Meer
Lees meer...