Gebruiken grote merken binnenkort augmented of virtual reality?

Augmented (AR) en virtual reality (VR) kennen een succes op de markt. Nu de coronamaatregelen ervoor zorgen dat mensen zo weinig mogelijk buiten komen, zien bedrijven een kans om ook AR en VR te gebruiken voor hun merk.

Bedrijven die niet mee op de kar sprongen, lieten met de stijging van het succes een kans liggen. Vaak werd er gebruik gemaakt van de traditionele en vertrouwde media. Maar was dat de juiste keuze?

Van live actie naar animatie

De wereldwijde uitbraak van het coronavirus heeft de manier hoe bedrijven in contact komen met hun consumenten veranderd. Evenementen, buitenreclame, ervaringen en winkel pop-ups zijn namelijk niet meer mogelijk. Als organisatie moet je een ervaring kunnen meegeven, alleen is live interactie nu niet meer mogelijk. Dat rijst de vraag bij bedrijven of AR en VR geen oplossing kan bieden.

Unit9 is een productiestudio met vestigingen in in Londen, Los Angeles, Berlijn en Firenze. Het bedrijf is gespecialiseerd in media-gerichte opdrachten zoals film, games, VR en AR. Zij vertellen dat der ook een paar kanttekeningen zijn bij AR en VR. Hoewel er een jaarlijkse stijging is van gebruikers, bereikt het nog steeds maar een beperkt publiek. Dat komt vooral door de hoge prijs van de headsets die nodig zijn voor AR en VR. Op dit moment is het voor sommige bedrijven nog een te grote investering en risico om gebruik te maken van VR. Maar zullen dit op termijn wel moeten doen om succesvol te blijven.

Medische wereld

ISOPIX

Virtual reality is niet alleen bedoeld voor de media- en gaming-wereld. Een VR-bril kan angsten en fobieën bestrijden en zou daarmee ook in de medische wereld kunnen gebruikt worden. De techniek werd gebruikt op de psychiatrische afdeling in het Jessa Ziekenenhuis in Hasselt. Door het gebruik van een VR-bril kunnen verslavingen en angsten beter behandeld worden. Na evaluatie bleek de methode een meerwaarde te zijn en zal in de toekomst ingezet worden bij indicaties van verslavingen, psychoses en sociale angst.

Meer
Lees meer...