Instagram wil gebruikers zelf op de hoogte brengen wanneer er problemen zijn op de app. Op die manier zullen gebruikers sneller weten of er iets mis is met hun telefoon of internet of dat er een groter algemeen probleem is. Voorlopig gaat het om een test in de Verenigde Staten, maar als het daar succesvol blijkt te zijn, kan het ook bij ons gebruikt worden.
We mochten het vorige week nog aan den lijve ondervinden. Een panne op Instagram (en Facebook en WhatsApp) is geen pretje. Iedereen rept zich op dat moment ofwel naar downdetector.com of naar concurrent Twitter. En daar wil Instagram nu iets aan doen door zelf informatie te geven.
Notificatie
Instagram werkt op dit moment aan een systeem waarbij gebruikers een notificatie zullen krijgen wanneer de app een storing ondervindt. Op die manier zijn ze meteen op de hoogte van wat er aan de hand is en moeten ze dus niet naar andere apps gaan om uit te vinden of het aan hun ligt of een algemeen probleem is. “Dat gebrek aan duidelijkheid kan frustrerend zijn en daarom willen we het makkelijker maken om te begrijpen wat er aan de hand is en dat direct van ons.”
“We zullen geen notificatie sturen telkens er iets mis is, maar wanneer we zien dat mensen in de war zijn en op zoek zijn naar antwoorden, kunnen we hen misschien helpen met een notificatie”, klinkt het bij de app. De notificatie zou dan te vinden zijn bij de meldingen, waar je ook je likes en comments kan terugvinden. Wanneer de problemen dan opgelost zijn, zal Instagram een nieuwe notificatie sturen.
Voorlopig wordt dit systeem getest in de Verenigde Staten. Daarna zal geëvalueerd worden of de functie ook naar andere landen komt.