Lijstjestijd: deze 30 series vonden wij de beste van 2019

Als wij een superkracht zouden mogen kiezen, we zouden kiezen om nog meer series te kunnen zien in het bestek van een jaar. Want hoeveel we er dit jaar ook gezien hebben, we naderen het einde van het jaar en de “nog te kijken”-lijst is nog best lijvig. Er zijn dus nog best wat dingen die we nog niet gezien hebben en toch denken we de 30 beste van dit jaar (min of meer) meegepikt te hebben.

1. Succession (S2) – HBO/Play

Twee jaar geleden stond het eerste seizoen van Succession bovenaan in onze lijst en het doet ons deugd om te kunnen zeggen dat het tweede seizoen de grote klasse van deze reeks heeft bevestigd. Elke aflevering benadert de perfectie, de dialogen rollen in een hoog niveau over de tongen van perfect gecaste acteurs en actrices. We zitten er met bewondering naar te kijken, samengaand met het gevoel dat we blij zijn geen deel uit te maken van de familie Roy. In dit tweede seizoen denkt Logan eraan om een stap terug te zetten en wordt er naar een nieuwe eigenaar voor het mediaconcert gezocht.

2. Fosse/Verdon (S1) – FX

Voor deze serie zijn we moeten uitwijken naar BBC, tot op heden is ze hier nergens uitgezonden geraakt. Dat kan ermee te maken hebben dat Bob Fosse en Gwen Verdon niet de meest bekende namen zijn hier. De eerste was choreograaf en regisseur van films als Cabaret (1972), Lenny (1974) en All That Jazz (1979). Zij was een uitstekende actrice en danseres die tijdens haar carrière vier Tony Awards (de belangrijkste theaterprijzen) en ook enkele nominaties voor de Emmy’s in de wacht sleepte. Deze uitstekende reeks focust – onder andere aan de hand van het creatieproces van de films van Fosse – op de relatie tussen de twee, zowel professioneel als persoonlijk, en toont meer dan eens aan dat Fosse en Verdon niet zonder, maar ook niet met elkaar konden leven. Sam Rockwell en Michelle Williams zijn Emmy-waardig in hun hoofdrollen. Michelle Williams won haar Emmy ook effectief.

3. Unbelievable (S1) – Netflix

Er wordt ook enorm sterk geacteerd in déze reeks, met Merrit Wever in de rol van Detective Karen Duvall op kop. Het is zij die na een verkrachtingszaak bij Amber (een bijrol van Danielle MacDonald) in het ootje begint te krijgen dat ze wel eens met een serieverkrachter te maken zou kunnen hebben en die gaat aankloppen bij Detective Grace Rasmussen (Toni Colette) uit een ander district. Unbelievable is een spannende en realistisch gemaakte serie over een politieonderzoek, maar het is de pijn die op het gezicht van Marie (Kaitlyn Dever) staat te lezen en de puinhoop die haar leven wordt nadat ze het slachtoffer wordt van een verkrachting, maar niet geloofd wordt (omdat ze anders dan anderen reageert), die Unbelievable helemaal sterk, relevant en bijwijlen ook wel zwaar om naar te kijken maakt. Maar wel: essentiële televisie.

4. The Deuce (S3) – HBO/Play

Drie jaar geleden begon deze reeks van David Simon en George Pelecanos (onder andere The Wire) over de uitbouw van de porno-industrie in New York in de jaren zeventig en tachtig in het jaar 1971 en meteen waren we verkocht. Maggie Gyllenhaal leverde uitstekend acteerwerker als de zelfstandige sekswerker Candy, het zag er allemaal fantastisch uit en ook James Franco stond te schitteren in zijn dubbelrol. Nog twee seizoenen verder zien we de teloorgang die de buurt te beurt valt. In de jaren 80 wordt de bloeiende industrie bedreigt door het aidsvirus (zie ook Pose) en de opgang van de harddrug cocaïne. The Deuce is ondertussen helemaal afgelopen en is in al die tijd (25 afleveringen) een voorbeeld van televisionele perfectie en een baken voor kwaliteit gebleken. Een referentiepunt voor goeie televisie, zoals wel vaker bij Simon en Pelecanos.

5. BoJack Horseman (S6A) – Netflix

In 2020 krijgen we de allerlaatste afleveringen van BoJack Horseman te zien, en dat is jammer. Het was, volgens de makers, Netflix zelf die vroeg om een einde te breigen aan deze reeks en dat is jammer, want elk seizoen bleef sterker worden dan het voorgaande. Dit zesde seizoen begint in de afkickkliniek en spitst zich toe op de oorzaken van BoJacks verslaving (en de oorzaken ervan), maar ook op Princess Carolyn die het moederschap probeert bolwerken en Diane die met een depressie kampt levert tegelijkertijd beklijvende en inventieve televisie op. De beste animatiereeks in tijden.

6. Peaky Blinders (S5) – BBC/Netflix

Dit is al de derde reeks op rij in deze lijst die seizoen na seizoen blijft evolueren en tegelijkertijd kwaliteit blijft afleveren. Zo ook Peaky Blinders waarin Thomas Shelby het in het vijfde seizoen zelfs tot in het parlement heeft geschopt, maar waarin de familie ook met de gevolgen van de beurscrash van 1929 te maken krijgen. Cillian Murphy en Stephen Knight, in combinatie met de telkens fenomenale soundtrack: het blijft een combinatie waar wij voor smelten.

7. Fleabag (S2) – Amazon Prime

Omdat het al drie jaar geleden was dat Phoebe Walter-Bridge met het eerste seizoen afgekomen was en dat ons niet meer helemaal helder voor de geest stond hebben we dit jaar de beide seizoenen Fleabag na elkaar bekeken, waardoor we nu met zekerheid kunnen zeggen: dit tweede seizoen steekt met kop en schouders boven zijn voorganger uit. De ongemakkelijkheid in de familie is sterker voelbaar en het verhaal spitst zich meer toe op de relatie tussen Fleabag en de priester (Andrew Scott), op wie Fleabag een oogje krijgt. Dit seizoen is ook meer kwetsbaar: de scène in de biechtstoel zullen we niet licht vergeten.

8. Modern Love (S1) – Amazon Prime

Deze anthology reeks (met in elke aflevering dus een nieuw verhaal) over de liefde is een beetje onder de radar gezwommen en kreeg ook hele wisselvallige reviews, maar heeft ons hart alleszins wel kunnen stelen. John Carney is de man met het grootste aandeel in deze reeks: hij schreef vijf van de acht afleveringen en regisseerde er ook vier. Carney was in het verleden de man achter hartverwarmende en muzikaal getinte films als Once (2007), Begin Again (2013) en Sing Street (2016). De meest indrukwekkende aflevering is zonder twijfel Take Me As I Am, Whoever I Am (E3) waarin we een inzicht krijgen in hoe Lexi (een bijna onherkenbare Anne Hathaway) inzicht geeft in het leven met bipolariteit en de invloed daarvan op relaties. In het jaar waarin series vooral inzoomen op miserie brengt Modern Love een sprankeltje hoop. Elke aflevering eindigt hoopvol, alsof de serie ons wil vertellen dat je ‘t, ook na een tegenslag, niet moet opgeven met die liefde.

9. Undone (S1) – Amazon Prime

Net als in BoJack Horseman hebben we hier te maken met een hoofdpersonage dat een existentiële crisis doormaakt. Alma is 28 en heeft geen idee van wat ze van het leven wil. Ze weet alleen wat ze niet wil en dat is wat ze haar zus ziet doen. Ze komt in opstand tegen (maatschappelijke) verwachtingen die zouden bestaan en is er ook van overtuigd dat ze vergif is voor andermans leven. Wie denkt na de eerste aflevering te weten hoe Undone in elkaar zit: think again. Het is pas wanneer Alma in het ziekenhuis belandt, dat de reeks zich pas echt begint te onderscheiden van dingen die we eerder al gezien hebben. Alma komt in een rare loop terecht en de reeks begint te spelen met tijd en ruimte, met leven en dood en alles daartussen. Undone wordt dan meer science fiction, al kan je er als kijker ook perfect voor opteren om te geloven dat het allemaal echt is.

10. Barry (S2) – HBO/Play

Tweede seizoenen die nog beter zijn dan het eerste: ze bestaan. Bij Barry is het het geval. In het tweede seizoen van deze komisch-dramatische reeks met Bill Hader in de rol van seriemoordenaar die acteur wil worden krijgt Barry meer te kampen met zijn posttraumatische stressstoornis, raakt hij betrokken in een bendeoorlog en wordt hij tegen zijn wil in weer gedwongen tot moorden. De toon van de halfuur durende afleveringen is uniek, komisch of dramatisch en van het ene naar het andere in een paar seconden.

11. Watchmen (S1) – HBO/Play

Dat een serie als Watchmen net buiten de top tien valt, is tragisch, maar ook veelzeggend over het niveau van wat we te zien kregen in 2019. Feit is dat ook hier Damon Lindelof (de man achter The Leftovers) het zijn kijker niet gemakkelijk heeft gemaakt. Watchmen start zijn eerste aflevering in het Tulsa van 1921 bij de – echt gebeurde – Race Massacre. Daarna speelt de reeks zich in het heden af, in een maatschappij waarin het riskant is om politieagent te zijn. Agenten werken dus met maskers op en zwijgen tegen iedereen over hun beroep. Het is in dit klimaat dat Angela Abar – bijgenaamd Sister Knight – met het onderzoek wordt belast van een aanval op een agent waarbij de dader naar verluidt in het bezit was van een Rorschach-masker. Het is een omslachtige inleiding om te zeggen: er gebeurt heel wat in Watchmen en je zal het niet altijd meteen begrijpen, maar fascinerend is het allemaal zeker wel. Watchmen is subversieve en gedurfde televisie en Regina King speelt als Sister Knight het meest badass televisiepersonage dat we in lange tijd gezien hebben.

12. Pose (S2) – FX/Netflix

Net als in The Deuce maken we in het tweede seizoen van Pose een tijdssprong. We landen hier in het begin van de jaren negentig en Vogue van Madonna wordt grijs gedraaid op de radio. Maar ook de aidscrisis woedt nog welig en de homogemeenschap wordt gedwongen om zichzelf te verzamelen en te roepen om gehoord te worden. Zo brengt Pose ons ook binnen in de ACT UP-gemeenschap. Dit seizoen van Pose is donkerder en daardoor ook urgenter dan het al uitstekende eerste, waarin glitter en glamour enerzijds en drama anderzijds nog evenwichtig verdeeld waren.

13. The Loudest Voice – Showtime/Play

https://www.youtube.com/watch?v=lAnJJHrq0Ws

In deze zevendelige minireeks van Showtime – te zien via Play van Telenet – zet Russel Crowe op indrukwekkende wijze Roger Ailes neer. Ailes sloeg in 1995 de handen in elkaar met mediatycoon Rupert Murdoch om Fox News uit de grond te stampen, de kleine kabelzender die uitgroeide tot de spreekbuis van de Republikeinse zijde van Amerika. Vandaag is Fox News de best bekeken nieuwszender in Amerika. Elke aflevering belicht één bepalend jaar uit het leven van Roger Ailes. De reeks begint in 2017 bij het overlijden van Ailes zodat diegenen van ons die niet op Wikipedia zijn gaan kijken dat biografisch feit toch zeker zouden meekrijgen. Er wordt meteen bij verteld dat hij de voormalige CEO was van Fox News en dat hij een controversieel figuur was, mede door beschuldigingen van seksuele intimidatie. De vrouwelijke kant van dat verhaal krijgen we binnenkort in Bombshell. In die film spelen Charlize Theron, Nicole Kidman en Margot Robbie enkele van de vrouwelijke personeelsleden die het aangedurfd hebben om Ailes te beschuldigen van seksuele intimidatie. In deze reeks krijgen we al een eerste beeld van een onaangenaam maar gewiekst en intelligent zakenman en televisiemaker.

14. The Dark Crystal: Age Of Resistance (S1) – Netflix

Al in 2016 werden er tests gedaan met CGI-Gelflings om nadien te besluiten dat dat niet goed genoeg was. Begin 2017 werden de poppen ontworpen door de Jim Henson Company om vervolgens ook de originele vormgevers van de film – Brian Froud en Muppets-veteraan Dave Goelz mee aan boord te trekken. Om deze wereld geloofwaardig te maken, moest alles wat je op het scherm ziet met de hand gemaakt zijn. Alles in poppenformaat, de poppen én dus ook alles daarbuiten. Elke lepel, elke grasspriet. Elke stoel. Voor de tien afleveringen werden maar liefst 110 poppen gemaakt en 80 sets gebouwd. Het gebruik van CGI is tot een absoluut minimum beperkt en werd voornamelijk gebruikt om de poppenspelers uit beeld te halen.

The Dark Crystal: Age Of Resistance is één grote ode aan vakmanschap. De serie ziet er magnifiek uit, je ziet de tijd en moeite die hierin gekropen is. Het was duidelijk dat alle partijen hier op dezelfde lijn zaten: als we ’t doen, moet het goed zijn. Het verhaal is best duister, maar Jim Henson geloofde dan ook dat kinderen te beschermd opgroeien en dat enge dingen, zoals de oorspronkelijke sprookjes van de gebroerders Grimm, goed waren voor de ontwikkeling van kinderen. In plaats van Peppa Pig kan je je kinderen nu dus The Dark Crystal: Age Of Resistance voorschotelen.

15. The Pier (S1) – Movistar+/Play

https://www.youtube.com/watch?v=rMwuyI2HyBI

Deze Spaanse reeks werd overal gepromoot met de tagline “van de schrijver van La Casa De Papel.” In theorie klopt dat, in praktijk is daar gelukkig weinig van te merken. Deze reeks is een stuk trager, meer op personages dan op plot gestoeld en heeft een heel knappe fotografie. De reeks draait rond Alejandra (Verónica Sánchez) en Veronica (Irene Arcos). Na de onverwachte dood van de man van Alejandra ontdekt ze dat die er al jarenlang een dubbelleven op nahield. Daarop zoekt Alejandra het gezelschap van Veronica op en trekt ze zelfs bij haar in, zonder dat Véronica weet wie haar nieuwe huisgenote werkelijk is.

16. Chernobyl (S1) – HBO/Play

Toen Chernobyl pas verschenen was, werd de reeks in geen tijd de best beoordeelde televisiereeks op de bekende film- en televisiewebsite IMDb. Dat vonden wij een beetje overdreven, al zien we de waarde van de reeks zeker wel in. Intussen staat ze op een vijfde plaats in de televisieranking op IMDb, wat nog heel erg hoog is. Canvas heeft Chernobyl aangekocht, daar is de minireeks volgend voorjaar te zien.

Maker Craig Mazin wilde van zijn reeks een reeks maken die het belang van de waarheid in de kijker zette. Verder draait de reeks ook om de menselijke arrogantie. Over de idee dat niemand de mens kan raken, over de totale onwetendheid over wat kernenergie is en wat de gevolgen van een kernramp zouden kunnen betekenen. Chernobyl zet vooral het menselijke falen – voor, tijdens en na de ramp – in de kijker en is daardoor best een frustrerende reeks omdat we nagenoeg iedereen de ene verkeerde beslissing na de andere zien nemen of totaal onbeschermd totaal onverantwoorde handelingen zien maken.

17. Euphoria (S1) – HBO/Play

Euphoria werd na de eerste aflevering zowat overal weggezet als een lege doos (wel een mooie lege doos) vol seks en drugs. Wat het ook was, eigenlijk. Ook toen we al wél gevallen waren voor de reeks hebben we de eerste aflevering nog eens herbekeken en ook toen bleven we bij onze mening: dat was de zwakste van de reeks. Als je ook op dat eerste uur afgeknapt bent, raden we dus aan om deze reeks eens opnieuw op te pikken, want daarna wordt het alleen maar beter. Euphoria is een reeks over hoe het is om jong te zijn in de maatschappij van vandaag, maar vooral ook over een generatie die niet meer weet hoe ze met hun eigen lichaam en dat van anderen moeten omgaan. Euphoria is niet perfect, maar tegelijkertijd zitten er in elke aflevering wel enkele memorabele scènes. En dat is veel meer dan wat de meeste series kunnen voorleggen.

18. Russian Doll (S1) – Netflix

Russian Doll werd langs alle kanten toegejuicht, maar bij ons duurde het enkele afleveringen voor we mee waren met deze reeks waarin het hoofdpersonage steeds opnieuw sterft en weer wakker wordt op haar eigen verjaardagsfeestje. Gotta Get Up van Harry Nilsson konden we op den duur niet meer aanhoren en hoezeer we Natasha Lyonne ook kunnen waarderen: wij bleven een doorslagje zien van Nicky uit Orange Is The New Black. Het is pas in het tweede seizoen, nadat Nadia een lotgenoot heeft gevonden in Alan (Charlie Barnett) dat ook wij mee waren.

19. On Becoming A God In Central Florida (S1) – Showtime/Play

https://www.youtube.com/watch?v=kU9SVg5i0WA

n de openingsscène maken we kennis met een zekere Obie Garbeau II (Ted Levine), één van de leiders van het bedrijf Founders American Merchandise, kortweg F.A.M. De firma verkoopt zeep, keukenpapier, koffiemokken en alle mogelijke rommel die je je maar kan indenken. Hun visie wordt van bovenaf opgelegd in de vorm van cassettebandjes die ingesproken zijn door de grote goeroe en die je één ding voorspiegelen: een grootse toekomst, als je maar bereid bent om er hard genoeg voor te werken. Wanneer Travis (Alexander Skarsgård) omkomt in een bizar ongeval blijft zijn weduwe Krystal (Kirsten Dunst) achter met bergen van die rommel. Ze probeert het hoofd boven water te houden, wat niet lukt, en probeert uiteindelijk het F.A.M.-systeem van binnenaf voor haar te doen werken. De serie doet het op milde en satirische wijze, maar On Becoming A God In Central Florida neemt wel degelijk het consumentisme en het kapitalisme op de korrel. Er zit een zekere mate van absurditeit in deze reeks. Hele wrange humor en een hoofdpersonage dat zichzelf Fargo-gewijs helemaal vast manoeuvreert, maar deze keer wél haar lot in haar eigen handen neemt.

20. The Kominsky Method (S2) – Netflix

Deze reeks draait in zijn tweede seizoen nog altijd om de bijzondere vriendschap tussen acteercoach Sandy Kominsky en zijn agent Norman Newlander. Het tweede seizoen geeft meer van hetzelfde: vriendschappelijke steekspelletjes tussen twee heren op leeftijd en genadeloze grapjes over ouder worden. Deze keer moet Sandy zien af te rekenen met het feit dat zijn dochter het heeft aangelegd met een veel oudere man en zet Norman zijn eerste stappen richting een nieuwe liefde. The Kominsky Method blijft eenvoudig van opzet, maar doeltreffend: we hebben tijdens de acht afleveringen van 20 minuten meermaals luidop moeten lachen. En dat telt ook voor iets.

21. Big Mouth (S3) – Netflix

Ook Big Mouth – de animatiereeks over een aantal tieners die met de puberteit te kampen krijgen – blijft verfrissende televisie. Grofgebekt en geëngageerd tegelijkertijd. In dit seizoen krijgen we onder andere afleveringen over telefoonverslaving, dickpicks, fantaseren over je nicht, het maken van voorkeurslijstjes over het andere geslacht enz. Jessy ontdekt het vrouwelijke orgasme, Jay ontdekt dat hij biseksueel is, er is een hele knappe afleveringen over het leven van Duke Ellington én Queer Eye komt op bezoek.

22. De Twaalf (S1) – Eyeworks & één/VRT NU

De beste fictie die we dit jaar op de Vlaamse televisie hebben gezien. Maaike Cafmeyer speelt Frie, die verdacht wordt van zowel de moord op haar beste vriendin als haar dochtertje. Maar de reeks heet De Twaalf omdat er naast de rechtszaak ook gefocust wordt op het leven van de juryleden buiten. Zo is er een erg sterke rol van Maaike Neuville, die geterroriseerd wordt door haar echtgenoot (Titus De Voogdt), is Carl (Zouzou Ben Chikha) bang dat zijn dochter autisme heeft en is de eenzaamheid van Arnold (Peter Gorissen) erg voelbaar. Het enige jammere aan een reeks die De Twaalf heet is dat niet alle twaalf juryleden een backstory hebben meegekregen en dat we ongeveer de helft van de jury pas in de laatste aflevering voor het eerst horen praten. En oh ja, Josse De Pauw is de beste advocaat die we al in een Vlaamse fictiereeks hebben gezien en Mieke De Groote schittert als rechter.

23. Perpetual Grace, Ltd. (S1) – Epix/VRT NU

In dit bijzonder beestje wil een man het fortuin dat zijn pleegouders op niet zo zuivere manier hebben vergaard via hun kerkgemeenschap in handen krijgen. Daarvoor werkt hij een ingenieus plan uit dat begint met ontvoering en iets met identiteitsdiefstal te maken heeft. Uiteraard loopt dat plan helemaal in het honderd, of wat had je gedacht? Het warm water uitvinden doet deze reeks niet, maar wie naar iets zoekt dat het midden houdt tussen Breaking Bad en Fargo is hier wel aan het juiste adres. Ook deze reeks maakt gebruik van een erg specifiek gevoel voor humor (één personage heet Walker en is een Texas Ranger) en originaliteit, en Ben Kingsley (die de vader des huizes speelt) zien we hier spelen als nooit tevoren.

24. For All Mankind (S1) – AppleTV+

De beste televisie die AppleTV+ al heeft afgeleverd is volgens ons niet het peperdure The Morning Show, maar wél For All Mankind. Deze reeks trok onze aandacht omdat z’n uitgangspunt interessant is. De reeks speelt zich af in 1969 en de wereld is in de ban van groot nieuws: voor het eerst zet de mens voet op de maan. Alleen is het in For All Mankind niet de bij ons historisch geworden Neil Armstrong die landde op de maan, maar wel de Rus Alexei Leonov die zowat anderhalve week voor de lancering van Apollo 11 – met onder andere Armstrong aan boord – voor de Amerikanen als het ware uit de lucht komt vallen. Van daaraf begint het gedachtenexperiment: hoe zou de Verenigde Staten er toen op gereageerd hebben en hoe zou de wereld er daardoor vandaag uitzien? Het ziet er allemaal ook heel erg knap en duur uit, de cast is zonder uitzondering uitstekend. Elke aflevering smaakt naar meer en wij zijn benieuwd waar deze reeks gaat landen.

25. Fiskepark (S1) – deMENSEN/Canvas

deMENSEN/Canvas

Fiskepark is intussen al niet meer via VRT NU terug te zien en dat is jammer voor een slimme reeks die nooit echt een kans heeft gekregen. Fiskepark in één zin: Tomas De Soete wordt verdacht van de moord op Bent Van Looy. Kijk, dat intrigeert. Niet alleen zitten er tientallen kleine grapjes in – let vooral ook op de krantenartikels en magazinecovers die passeren – ook is Fiskepark heel erg spannend: je wil nu écht wel eens gaan weten wie Bent Van Looy een hoekje om geholpen heeft. En verder gaan we niet al te veel weggeven, want zoals het hoort bij true crime – waar de reeks een parodie op is – wordt het steeds gekker en moet je het zien om het te geloven. Fiskepark wordt dan ook steeds origineler in zijn wendingen naarmate het einde dichterbij komt.

26. When They See Us (S1) – Netflix

https://www.youtube.com/watch?v=u3F9n_smGWY

De Central Park Five waren vijf zwarte tieners die veroordeeld werden voor verkrachting en mishandeling op een jogger en onschuldig veroordeeld werden, zonder enige vorm van bewijs. Het is regisseur Ava DuVernay (van onder andere Selma) die zich in dit verhaal vastbeet en er een reeks over maakte. When They See Us is zeer bekijkenswaardig en bijwijlen ook beklijvend, al zijn we er ons heel bewust van dat Ava DuVernay regelmatig net iets te nadrukkelijk op onze innerlijke emotionele knopjes zit te duwen.

27. Sex Education (S1) – Netflix

Sex Education start aan het begin van een nieuw schooljaar. Otis (Asa Butterfield) en Eric (Ncuti Gatwa) beginnen aan hun laatste twee jaar middelbare school en voelen meteen dat er seks in de lucht hangt. Otis wordt dagelijks met alles wat met seks te maken heeft om de oren geslagen, want zijn moeder Jean (Gillian Anderson) is een sekstherapeute en heeft een gezonde seksuele drive. Otis heeft seks zo theoretisch gemaakt door met zijn moeder samen te leven dat hij – theoretisch althans – seks en relaties tot in de puntjes beheerst. Dat valt ook Maeve (Emma Mackey) op en de twee besluiten om sekstherapie op school te gaan geven. Otis is de therapeut en Maeve behelst de zakelijke en praktische kant.

Laurie Nunn, schrijfster, wilde van Sex Education een hommage maken aan legendarische high school-films uit de jaren 80 zoals The Breakfast Club of Pretty In Pink. En het gaat in Sex Education ook over sociale status, over erbij willen horen en over de grote onzekerheid van tieners, alleen spitst die onzekerheid zich in deze serie specifiek toe op het seksuele en alles wat errond hangt. Sex Education blijft ook niet hangen aan de oppervlakte. Hoe verder we in de reeks gaan hoe serieuzer de thema’s worden. Er is een prachtaflevering rond abortus (E03) en de verantwoordelijkheid van het ouderschap (“Het is beter geen moeder te zijn dan een slechte”), we zien hoe Eric zichzelf niet kan zijn bij zijn gezin omdat hij dan niet aan hun verwachtingen zou voldoen, maar het kan evengoed gaan over liefde en verliefdheid, de angst om verliefdheid uit te spreken, bindingsangst en verlatingsangst.

28. Stranger Things (S3) – Netflix

https://www.youtube.com/watch?v=XcnHOQ-cHa0

De hype die ten tijde van het eerste seizoen rond Stranger Things hing is ondertussen wat weggezakt, maar de naam van de serie doet ondertussen wel bij zowat iedereen een belletje rinkelen, ook bij diegenen die geen Netflix hebben. De soft-horroreeks over een aantal jonge tieners in het Amerika van de jaren tachtig met monsters in de muur, verdwenen meisjes en geheime overheidsorganisaties refereerde aan heel veel cultureel erfgoed uit onze jeugd, maar is in het derde seizoen wel van toon en van look veranderd. Het derde seizoen speelt zich immers pal in de zomer af. Stranger Things blijft topentertainment, maar is niet langer verrassend. Gelukkig is die nog steeds heel jonge cast wel top, met Millie Bobbie Brown (Eleven, nog altijd maar 15 jaar!) op top. Héél benieuwd wat die nog met haar toekomst zal gaan aanvangen.

29. The Politician (S1) – Netflix

https://www.youtube.com/watch?v=6-kdBlzCG7w

The Politician is de eerste reeks die Ryan Murphy na ontvangst van een vette cheque voor Netflix maakte. In deze reeks speelt Ben Platt Payton, een jongeman die ervan overtuigd is dat hij in de wieg gelegd is om president te worden en daar stapsgewijs naartoe werkt. De volgende uitdaging die hij tot een goed einde moet zien te brengen, zijn de schoolverkiezingen. Om een betere kans te maken, roept hij de hulp in van Infinity Jackson (Zoey Deutch), een optimistisch meisje met kanker. We zijn aarzelend aan deze reeks begonnen omdat de reeks er nogal over the top uitzag. Dat is ze ook, eerlijk gezegd, maar wel veel minder dan we verwacht hadden. We zoeken nog naar de juiste woorden om The Politician te beschrijven. Voorlopig houden we ’t op: uiterst genietbaar.

30. Big Little Lies (S2) – HBO/Play

Twee jaar geleden stond Big Little Lies ergens helemaal bovenaan dit lijstje te schitteren. De reeks was oorspronkelijk bedoeld als minireeks en toen een tweede seizoen aangekondigd werd, maakte een onheilspellend gevoel zich al van ons meester. Er is weinig aan te merken op deze reeks: er wordt uitstekend in geacteerd, er zijn voldoende plotwendingen om de boel aan de gang te houden en Meryl Streep is net in de juiste mate irritant in haar nieuwe rol. Het enige waar we niet vanaf raken is een “Moest dat nu echt?”-gevoel.

Meer
Lees meer...