De Disney-live-actionfilm Aladdin is sinds 22 mei bij ons op groot scherm te zien. Ondanks de kritiek op acteur Will Smith voor zijn rol van Geest of Genie, is de film een commerciële knaller. In de VS was er zelfs sprake van het derde beste openingsweekend van 2019 na Captain Marvel en Avengers: Endgame. Er zijn wellicht twee verklaringen voor dit groot succes: de nostalgische component, die als superlijm aan Aladdin kleeft, en de molen der memes op sociale media die kritiek uitte op Smith.
De live-actionfilm Aladdin bracht in de VS tijdens het openingsweekend al 86,1 miljoen dollar of zo’n 76,8 miljoen euro op. Dat blijkt uit officiële box office-cijfers. Daarmee heeft de film aan de andere kant van de oceaan het derde beste openingsweekend van 2019 tot nu toe beet. Enkel Captain Marvel (153,4 miljoen dollar of 137 miljoen euro) en Avengers: Endgame (357,1 miljoen dollar of 319 miljoen euro) deden het beter.
Buiten de VS en Japan wist de film nog zo’n 121 miljoen dollar of 108 miljoen euro te genereren. Daarmee staat de teller nu wereldwijd op zo’n 207,1 miljoen dollar of 184,9 miljoen euro aan inkomsten uit Aladdin voor Disney. Interessant weetje: de totale productiekosten van de film bedroegen zo’n 183 miljoen dollar of 164 miljoen euro.
Memorial Day
Wat in de States ook nog meespeelde, is het feit dat daar afgelopen weekend Memorial Day herdacht werd. Dat is een verlengd weekend waarop de overleden Amerikaanse militairen herdacht worden en iedereen vrijaf heeft. Aladdin stoot X-Men: Days of Future Past (110,4 miljoen dollar of zo’n 98,7 miljoen euro) van de troon als vijfde best presterende film tijdens dat weekend ooit.
Het record van Memorial Day-weekend staat ook op het cv van Disney met Pirates of the Caribbean: At World’s End uit 2007. Die bracht tijdens dat weekend in de VS maar liefst 139 miljoen dollar of zo’n 124 miljoen euro op.
Gesmaakt door het publiek
Anders dan bij de Dinsey-live-actionfilm The Jungle Book uit 2016, krijgt Aladdin over het algemeen lovende kritieken. Uit een enquête van het Amerikaanse analysebedrijf comScore blijkt dat 67 procent van de kijkers Aladdin zou aanraden aan vrienden. 39 procent van de bioscoopgangers ging in de eerste plaats kijken, omdat ze fan zijn van de originele tekenfilm(s). Bovendien zou 22 procent de film nog eens willen bekijken in de bioscoop. Dat is een hoog aandeel, want de norm ligt op 14 procent.
ComScore-analist Paul Dergarabedian laat aan het Amerikaanse entertainmenttijdschrift Variety weten dat het weleens zou kunnen dat films in de Amerikaanse bioscopen dit jaar meer op zullen brengen dan in 2018. Toen brachten bioscoopfilms in de VS in totaal 11,9 miljard dollar of 10,6 miljard euro op. Afgelopen zondag hadden bioscoopfilms in de VS dit jaar al de mijlpaal overschreden van 4,34 miljard dollar of 3,88 miljard euro. Er is dus nog wat werk aan de winkel, maar ze zijn goed op weg.
“Het zal veel geduld en tijd vergen om de omzet van vorig jaar te overtreffen”, klinkt het. Dergarabedian wijst er wel op dat er een reeks mogelijke blockbusters aankomt die het potentieel hebben om nog meer winst te boeken dan vorig jaar, waaronder de Dinsey-live-actionfilm The Lion King: “Het is geen onmogelijke taak om vorig jaar te overstijgen.”
Oude magie, nieuwe winst
Disney is van plan om maar liefst vijftien live-action reboots van klassiekers uit te brengen, en daarvan is Aladdin de tweede. Dat die strategie zou lonen, stond in de sterren geschreven. Zo is het niet langer nodig om scenario’s en personages vanaf het begin uit te werken. De originele tekenfilm dient als basis voor deze nieuwe reeks films, waardoor Disney dus kosten en moeite kan besparen. Verder bracht de reboot van Dumbo, die eind maart uitkwam, al 348 miljoen dollar of zo’n 311 miljoen euro op.
Andere films waarvan Disney zo’n reboot maakt zijn The Lion King (17 juli 2019), Mulan (zomer 2020), Lady and the Tramp, Cruella, Lilo & Stitch, The Hunchback of Notre Dame, The Little Mermaid, The Sword in the Stone, Pinocchio, Prince Charming, Tink, Peter Pan en Rose Red.
Lovende recensies
Ook andere autoriteiten op vlak van film zijn lovend voor Aladdin. Op de Internet Movie Database (IMDb) kreeg Aladdin 7,4 op 10, wat veel is als je bedenkt dat de website de Disney-live-actionfilm Dumbo 6,6 op 10 gaf en de Disney-live-actionfilm The Jungle Book ook 7,4 op 10.
Absolute kaskrakers, waarover filmkenners en het grote publiek het eens zijn dat ze cinematografisch goud zijn, zoals The Wolf of Wall Street en Pulp Fiction, waren respectievelijk goed voor slechts 8,2 en 8,9 op 10. Een fikse homerun dus voor Aladdin!
Van de kritische website Rotten Tomatoes kreeg Aladdin een publieksscore van 94 procent. Van het geverifieerde publiek kreeg de film echter slechts 58 procent.
De website Metacritic gaf aan Aladdin een 5,4 op 10, wat naar de normen van deze website relatief veel is voor een Disney-productie.
Will Smith als Genie
Toen de eerste beelden van Will Smith als Genie of Geest verschenen, was dat in ‘mensenvorm’. Het internet stond op zijn achterste poten en kritische stemmen spraken van een Arabian Nights-cosplay. Ze konden niet accepteren dat er geen blauw te bespeuren was in zijn outfit.
Bovendien konden heel wat fans niet verkroppen dat de rol niet ging naar Robin Williams, die de originele stem voor Geest verzorgde voor de animatiefilm van 1992. Williams overleed helaas in 2014, dus dit was onmogelijk.
Het staat als een paal boven water: deze Disney-reboots zijn niet alleen zo succesvol en aantrekkelijk omdat ze veel jeugdige kijkers strikken, maar ook omdat ze een nostalgisch gevoel opwekken bij heel wat oudere fans.
Molen der memes
Na de storm van kritiek, verzekerde Smith aan de fans dat Genie nog steeds blauw en rokerig zal zijn. Uit de finale versie van de film blijkt dat Smith effectief zijn woord gehouden heeft. Kwatongen hadden echter nog steeds scherpe kritiek op Smith zijn vertolking van Geest.
Het gevolg was een vloedgolf aan memes waarin gelachen werd met het overdreven figuur dat Smith neerzette. Ook werd hij op social media voortdurend vergeleken met de vertolking van Robin Williams, die volgens velen niet te evenaren is.
Door die draaiende molen der memes genoot Aladdin online – zonder dat dat de bedoeling van Disney was – een lawine aan gratis publiciteit. Dit verklaart mee het commercieel succes dat Aladdin nu geniet. Zo zie je maar weer: there’s no such thing as bad publicity.