De Amerikaanse zangeres Lizzo komt binnenkort met haar eigen kledinglijn. Het gaat om een samenwerking met het sportmerk Fabletics. De collectie kreeg de naam Yitty en zal bestaan uit shapewear. Maar in tegenstelling tot de nude shapewear die we gewend zijn, gaat het om felgekleurde stukken die gemaakt zijn om te tonen.
Lizzo, die je kan kennen van hits als Juice, Truth Hurts en Good as Hell, brengt volgende maand haar eigen shapewearlijn uit. Het gaat om felgekleurde sets, die beschikbaar zijn voor alle maten, en dat is een bewuste keuze van Lizzo.
Shapewear en korsetten naar school
In een interview met CNBC vertelt Lizzo over haar inspiratie voor de collectie. Ze verwijst daarbij naar haar eigen jeugd. Toen ze nog naar school ging, droeg ze elke dag shapewear en korsetten om haar lichaam aan te passen. “Het was een heel pijnlijke en beschamende ervaring”, vertelt ze daarover. “Ik groeide op in een samenleving waarin ik van zodra ik het besefte, aangeleerd kreeg dat ik me moest schamen over de manier waarop ik eruitzie.”
Die tijden liggen nu al heel ver achter haar en Lizzo is trots op haar lichaam. Dat laat ze ook duidelijk merken in haar muziek. “Ik kwam op dat punt waar ik dacht: ‘F*ck that‘. Ik stopte zelfs met het dragen van bh’s. Het was een complete switch naar de andere kant, om mezelf te bevrijden en mijn zelfliefde en body positivity te vinden.” Vanaf dat moment begon Lizzo meer te experimenteren met silhouetten en leerde ze om steeds meer van haar eigen lichaam te houden.
XS tot 6X
De collectie bestaat uit shape- en loungewear. Specifiek gaat het om felgekleurde beha’s, leggings en bikershorts, maar ook hoodies en joggingbroeken. Alle items zijn beschikbaar in de maten XS tot 6X. Daarmee doet Lizzo het dus beter dan heel wat andere sterren die vaak bekritiseerd worden over hun gebrek aan inclusiviteit bij kledinglijnen.
Waar shapewear doorgaans gedragen wordt om onzichtbaar te zijn, is de collectie van Lizzo gemaakt om gezien te worden. Met felle kleuren en opvallende prints wil de zangeres het stigma rond shapewear doorbreken. “Meer dan een product gaat het om de mentaliteit van je eigen vrijheid te hebben. Hoe we ons voelen en de manier waarop we ons elke dag kleden, hoeft niet pijnlijk te zijn. En je moet je er al zeker niet voor schamen, want het kan interessant en sexy zijn”, benadrukt de zangeres. “Ik wil dat iedereen die hoort over Yitty, weet dat het niet de bedoeling is om iets aan jezelf te veranderen. Als iets niet comfortabel voelt voor jou, draag het dan niet.”
Lizzo laat ook weten dat collectie geschikt is als sportkleding, maar er wordt ook al gewerkt aan een speciale sportcollectie van Yitty. De prijs van de items uit de collectie varieert tussen de 14,95 dollar tot 69,95 dollar (zo’n 13,5 euro tot 63 euro).