Meer en meer maatregelen om online fraude tegen te gaan: voortaan zijn de banken 24/7 beschikbaar

Het aantal meldingen van phishing neemt zienderogen toe. De cybercriminelen gaan ook almaar gesofisticeerder te werk, waardoor het niet altijd eenvoudig is om te achterhalen of je te maken hebt met een fraudeur. Een nieuwe dienstverlening van de banken moet de klanten helpen om sneller te reageren op malafide praktijken.

Waarom is dit belangrijk?

Een mail van een Afrikaanse prins die een riante som geld belooft, zal niet veel mensen overtuigen om hun bankgegevens te delen met de overduidelijke fraudeur die achter dat bericht zit. Maar cybercriminelen spelen nu handig in op actuele gebeurtenis, zoals de introductie van de energiepremie, om de financiële gegevens van hun slachtoffer te stelen.

In het nieuws: Uit cijfers van Safeonweb, de instantie van de federale overheid die informeert over digitale veiligheid, blijkt dat er vorig jaar in totaal 6 miljoen meldingen over verdachte berichten zijn binnengekomen. Dat melden de media van DPG Media.

  • In 2021 stond de teller op 4,5 miljoen. Het gaat dus om een stijging met 33 procent.
  • Als reactie op die meldingen liet Safeonweb 664.250 unieke links en 76.151 unieke domeinnamen blokkeren.
  • Safeonweb waarschuwt dat de criminelen graag inspelen op de actualiteit om hun slachtoffers te misleiden. Tijdens de energiecrisis vorig jaar hebben ze bijvoorbeeld valse berichten gestuurd over de energiepremie. De jaren daarvoor deden ze hetzelfde met onder meer de Covid-cerficaten.
  • Nog een opvallende trend: criminelen maken meer en meer gebruik van QR-codes. Op die manier kunnen ze verbergen naar welke website je geleid wordt.

Maatregelen tegen fraude

24/7 beschikbaar: Voortaan is het mogelijk om je bank via een speciaal fraudenummer op eender welk moment op de hoogte brengen van fraude, zoals phishing. Banken kunnen dan onmiddellijk de bankapplicaties van hun klant blokkeren als hij/zij vermoeden heeft van misbruik ervan.

  • “Een online fraudeur kan op elk moment een misdrijf plegen, ook na de kantooruren of in het weekend”, laat de bankenfederatie Febelfin weten. “Het is daarom belangrijk dat banken een continue klantendienst aanbieden in geval van online fraude.”
  • De contactgegevens om fraude bij je bank te melden, kan je raadplegen op de site van Card Stop.

Meer maatregelen in de maak: De regering maakt werk van nog extra maatregelen

  • Alexia Bertrand, staatssecretaris voor Begroting en Consumentenbescherming, werkt aan een systeem rond “traag bankieren.” Dat voorstel werd gelanceerd door haar voorganger Eva De Bleeker. “Daarbij wordt de limiet van de bedragen die je kan overschrijven streng verlaagd. Op dit moment zijn die limieten heel hoog en kan je ze met enkele muisklikken nog verhogen”, zei Bertrand begin deze week in een gesprek met het radioprogramma ‘De inspecteur’.
  • Om factuurfraude tegen te gaan, zullen de banken vanaf volgend jaar kunnen nagaan of het rekeningnummer (IBAN) op een factuur overeenstemt met dat van de naam van de begunstigde.
    • Dat moet voorkomenen dat criminelen gestolen facturen gebruiken om het rekeningnummer te wijzigen, zodat zij de betaling ontvangen.
    • De klant zal een waarschuwing krijgen indien het nummer en de naam van de begunstigde niet overeenstemmen.

(lb)

Meer
Lees meer...