#MeToo is populairste hashtag van het moment en dat betekent dat er dringend iets moet gebeuren tegen seksueel wangedrag 

Naar aanleiding van het schandaal rond Hollywoodman Harvey Weinstein heeft actrice Alyssa Milan de hashtag #MeToo gelanceerd op sociale media. Daarmee wou ze aantonen hoeveel vrouwen ooit seksueel geïntimideerd of misbruikt zijn. Haar oproep viel niet in dovemansoren: in minder dan 24 uur werd de hashtag meer dan 100.000 keer gebruikt. 

Al dagenlang laten talloze actrices weten dat ook zij het slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld. Dat doen ze nadat aan het licht kwam dat de machtige Harvey Weinstein verschillende actrices seksueel geïntimideerd of zelfs misbruikt heeft. Ondertussen verloor Weinstein zijn vrouw en zijn job en werd hij ook uit de Oscars Academy gezet.

#MeToo

Actrice Alyssa Milano, vooral bekend van haar rol in Charmed, besloot om via Twitter vrouwen op te roepen om hun eigen ervaringen te delen. Met de hashtag #MeToo wil ze aantonen hoe groot het probleem van seksueel geweld tegen vrouwen is.

100.000 keer op 24 uur

Haar bericht werd ondertussen meer dan 20.000 keer geretweet en er werden meer dan 57.000 antwoorden gepost op haar tweet. Maar wat nog meer is, de hashtag die Milano in het leven riep werd op minder dan 24 uur maar liefst 100.000 keer gebruikt, zo blijkt uit cijfers van Crimson Hexagon, een bedrijf dat social analytics opvolgt.

Hoewel er de voorbije jaren al verschillende hashtags werden gelanceerd om seksueel geweld aan te kaarten, is de hashtag van Milano veruit de meest gebruikte.

Honderdduizenden vrouwen vertellen hun verhaal op Twitter of houden het bij het alleen vermelden van de hashtag. Lady Gaga is maar een van de bekende vrouwen die de hashtag deelt, net zoals ook onze Groen!-politica Meyrem Almaci.

Wereldwijd

In de rest van de wereld verschijnen ook andere hashtags om seksueel wangedrag aan te klagen. In Frankrijk schrijven vrouwen hun ervaringen neer met de hashtag #BalanceTonPorc, wat zoveel betekent als ‘verklik je varken’. In Italië doet de hashtag #QuellaVoltaChe, ‘die keer dat’ hetzelfde.

#NotAllMen

Ondertussen is er ook een tegenreactie gekomen op de veelgebruikte hashtag. Mannen zijn gestart met het posten van de hashtag #NotAllMen, waarmee ze duidelijk willen maken dat niet elke man een seksueel roofdier is of vrouwonvriendelijk gedrag toont.

Maar vooralsnog heeft die boodschap een averechts effect, want veel vrouwen vinden dat mannen hun hoofd in het zand steken voor hun problemen door zichzelf in te dekken met de hashtag.

Meer
Lees meer...