Naomi Osaka en LeBron James richten sociaal geëngageerd mediabedrijf op

Terwijl haar tenniscarrière in het slop zit, profileert de 24-jarige Naomi Osaka zich steeds meer als zakenvrouw. De Japanse lanceert samen met basketbalvedette LeBron James een mediaproductiehuis dat “cultuurspecifieke” documentaires gaat maken.

Het mediabedrijf zal Hana Kuma – Japans voor “bloembeer” – heten en documentaires, tv-series en animatiefilms maken. De stichters zijn Naomi Osaka, haar agent Stuart Duguid en The SpringHill Company, het bedrijf van basketbalsuperster LeBron James en mediaondernemer Maverick Carter.

Eerste project

Het eerste project – in samenwerking met The New York Times – wordt een documentaire rond Patsy Mink, de eerste niet-blanke vrouw die in het Amerikaanse parlement verkozen werd. Het geeft meteen de richting aan die Osaka wil inslaan: verhalen over minderheden, diversiteit en vrouwen, waarbij het begrip empowerment – mensen van diverse afkomst hefbomen geven om hun lot te verbeteren – centraal staat.

Osaka heeft een vader uit Haïti en een moeder uit Japan. “Ik heb mijn carrière opgebouwd vanuit een andere benadering dan de mensen om mij heen. Omdat mijn reis zo anders is geweest, heeft het mijn ogen geopend voor alle ongelooflijke verhalen die er zijn en die niet verteld worden”, zegt ze aan haar 2,8 miljoen Instagram-volgers.

“Verhalen die wereldwijd zijn, over een verscheidenheid aan culturen en standpunten, over belangrijke sociale kwesties. Daarom lanceer ik Hana Kuma, een mediaplatform dat zich richt op verhalen die cultureel specifiek maar universeel zijn. Verhalen die brutaal en speels zijn, net als ik.” Osaka krijgt daarbij de volle steun van LeBron, die op Twitter zegt “verschrikkelijk trots te zijn om haar zijn partner te mogen noemen”.

Zakenimperium

Naomi Osaka richtte recentelijk ook het sportagentschap Evolve op, met het Australische tenniswoelwater Nick Kyrgios als eerste klant. Daarnaast heeft ze verscheidene mode- en beautyprojecten lopen, naast lucratieve sponsorcontracten met giganten als Nike, Beats-koptelefoons, Nissan en Mastercard.

Sportief loopt het veel minder, onder meer door problemen met haar mentale gezondheid. De voormalige nummer 1 van het vrouwentennis is inmiddels weggezakt naar plaats 42 en moet wegens een blessure verstek geven voor Wimbledon.

(fjc)(fc)

Meer
Lees meer...