NBA van plan om BLM-slogan op speelvelden te zetten

De NBA is van plan om de slogan ‘Black Lives Matter’ op haar speelvelden te zetten. Het Amerikaanse basketbalseizoen gaat opnieuw van start op 30 juli in Disney World Florida.

Dat meldde de Amerikaanse televisiezender ESPN maandagavond op hun website. Volgens hun bronnen komt de slogan aan de binnenkant van beide zijlijnen te staan, een advertentieplek die normaal gereserveerd is voor de hoofdsponsor van het stadion.

Op aandringen van spelers

De NBA lijkt de inspiratie voor het idee te halen bij haar eigen spelers. Iets meer dan een week geleden stelde Lou Williams van de LA Clippers voor om massaal als sportcompetitie de Black Lives Matter-beweging te steunen. Tijdens een livestream met fans vertelde hij over zijn wens om Black Lives Matter-boodschappen op de basketbalvelden en spelerstruitjes te zetten. Zijn wens lijkt nu dus werkelijkheid te worden.

Ook de WNBA is van plan hun speelvelden te voorzien van Black Lives Matter-boodschappen. Volgens bronnen van ESPN zijn er verschillende WNBA-speelsters die overigens steun willen betuigen aan Breonna Taylor, een 26-jarige zwarte dame die afgelopen maart dodelijk slachtoffer werd van politiegeweld.

Disney World

Op 11 maart was de NBA één van de eerste sportcompetities die besloot om de competitie (tijdelijk) stil te leggen omwille van de coronapandemie. Al snel kwam het idee op tafel om het seizoen af te werken op één locatie. Op die manier hoeven teams, personeelsleden, journalisten en televisiemedewerkers niet het hele land af te reizen. Het was journalist Keith Smith van Yahoo Sports die als eerste opperde om het seizoen uit te spelen in het Walt Disney World Resort in Florida. Vorige week publiceerde de NBA het officiële speelschema voor de overige wedstrijden van het seizoen.

Met zijn meer dan 100 vierkante kilometer is het reusachtige complex de ideale locatie om het hele NBA-circus te ontvangen. Zo zullen de wedstrijden telkens doorgaan in één van de drie sportzalen in het pretpark. Spelers, coaches en journalisten verblijven er in de hotels en krijgen toegang tot allerlei faciliteiten. Zo raakte eerder bekend dat de spelers en hun familieleden de nieuwe Marvel-film te zien krijgen nog voor die gereleased is. Bovendien is Disney eigenaar van sportzenders ABC en ESPN. Zo kan de mediaconglomeraat als commerciële partner van de NBA toch nog wat geld recuperen nu de amusementsparken al maanden gesloten zijn voor het publiek.

Disneyworld Orlando, Florida
Disney World (Bron: ISOPIX)

Persoonlijke boodschappen

Eerder liet de NBA al weten soortgelijke boodschappen toe te staan op spelerstruitjes. Op die manier krijgen spelers de kans om persoonlijk hun steun te betuigen aan de Black Lives Matter-beweging.

https://www.instagram.com/p/CB6typggpi6/?utm_source=ig_web_copy_link
Meer
Lees meer...