“Netflix wil dit jaar al een einde maken aan wachtwoorden delen”

Na de teleurstellende kwartaalcijfers is Netflix naarstig op zoek naar een manier om de inkomsten een boost te geven. De streamingdienst liet al weten dat het komaf wil maken met het delen van wachtwoorden. Volgens enkele bronnen van de Amerikaanse nieuwssite New York Times zou het bedrijf die maatregel al dit jaar willen introduceren.

De nettowinst van Netflix is in het eerste kwartaal van dit jaar gedaald van 1,7 miljard dollar naar 1,6 miljard dollar. Beleggers hadden bij het lezen van het kwartaalrapport voornamelijk aandacht voor het aantal abonnees. En tot hun grote teleurstelling zagen ze dat dat aantal was afgenomen met 200.000. De streamingdienst voorspelt overigens dit kwartaal nog eens 2 miljoen abonnees te verliezen.

Op zoek naar oplossingen

Netflix is daarom op zoek naar oplossingen om dat cijfer op te krikken. Om te beginnen wil het bedrijf iets doen aan de wachtwoorden die gedeeld worden. Volgens Netflix kijken op die manier zo’n 100 miljoen mensen series en films op het platform zonder te betalen, waarvan ongeveer 30 miljoen in de VS en Canada.

Ook onderzoekt de streamingdienst of het een goedkopere formule kan introduceren, waarbij de kijkers reclames te zien krijgen. Een dergelijke strategie had de onderneming tot nu toe steeds uitgesloten, maar Reed Hastings, topman van Netflix, zegt met die stap op de vraag van een aantal consumenten te willen ingaan.

Einde wachtwoorden delen

Volgens enkele bronnen van de New York Times zou Netflix de bovenstaande aanpassingen al dit jaar introduceren. Dat staat volgens hen te lezen in een bericht aan de werknemers. Het bedrijf zou de goedkopere formule met advertenties tijdens het laatste kwartaal van dit jaar willen lanceren. De bronnen laten weten dat de onderneming aangeeft rond dezelfde tijd ook hard op te treden tegen het delen van wachtwoorden.

Intussen zijn de beleggers het teleurstellende kwartaalrapport nog niet te boven gekomen. Sinds de bekendmaking van die cijfers noteert het aandeel van de streamingdienst ongeveer 50 procent in het rood.

(lb)

Meer
Lees meer...