Ryanair is maar niet uit de aandacht weg te slaan. Een groot pilotentekort dwong de luchtvaartmaatschappij al om duizenden vluchten te annuleren, en het einde van de problemen lijkt nog niet in zicht. Piloten zouden Ryanair massaal verlaten omwille van slechte werkomstandigheden en nu trekken ook de hostessen en stewards aan de alarmbel. “Zelfs bij McDonalds zou je beter de kost verdienen!”
In een openhartig gesprek met La Dernière Heure spreken acht hostessen en stewards van Ryanair zich uit over de abominabele werkomstandigheden bij de lagekostenluchtvaartmaatschappij. “Bij Ryanair ben je een nummer. Ze nemen je aan, gebruiken je en gooien je weer weg. De elastiek wordt jaar na jaar verder uitgerekt en hij staat nu op het punt om te breken”, legt een van de hostessen uit.
“Respect? Koop dan een hond”
Velen van hen wonen samen met collega’s. Hun lage loon zou het niet in staat stellen alleen een eigen verblijf te kunnen betalen. “Ik verdien tussen de 800 en 900 euro per maand”, getuigt een steward. “Dat is lager dan het minimumloon in België. Zelfs als ik bij McDonalds zou werken, zou ik beter de kost verdienen.”
Maar Ryanair-baas Michael O’Leary, die bekendstaat om zijn soms niet al te diplomatieke uitspraken, heeft geen oren naar de kritiek van zijn personeel. “We willen gewoon een normaal leven, we willen dat er naar ons geluisterd wordt en dat we worden gerespecteerd”, stelt een van de hostessen. “Maar onze baas antwoordde dat als we respect willen, dat we dan maar een hond moeten kopen. Zo kan het echter niet verder.”
“En dat allemaal onbetaald …”
De contracten liggen aan de basis, volgens hen. Ze noemen ze “dubbelzinnig en op de rand van het legale”. Zo zouden 80 procent van de medewerkers in Charleroi werken via Ierse agentschappen, met contracten zonder vaste bedragen. Ze worden enkel betaald voor de uren die ze in de lucht zijn, en dat is maximum 900 uur per jaar. “Maar in de praktijk werken we bijna dubbel zoveel.” Alles dat er naast hun werk op de vluchten zelf nog bijkomt, wordt niet in rekening genomen. Het voorbereiden van de vluchten, het klaarmaken en opkuisen van de vliegtuigen, de briefings, … Zelfs de dagen dat ze stand-by moeten zijn, worden niet betaald.
Een vlucht die gecanceld wordt, is in die wetenschap een heel zure pil zijn om slikken. “Soms moeten we opstaan om vier uur, zelf onze taxi of bus naar de luchthaven betalen, daar drie uur wachten om dan uiteindelijk de beslissing te horen te krijgen dat er niet gevlogen wordt”, legt een medewerkster uit. “En dat dus allemaal onbetaald …”