Schandaal? Welk schandaal? Volkswagen boekt miljardenwinst

Volkswagen heeft in de eerste helft van dit jaar een miljardenwinst gemaakt. Stukken meer dan waar analisten op rekenden, benadrukt de Duitse autobouwer. Het dieselschandaal lijkt niet echt te wegen op VW.

Exclusief eenmalige posten boekte Volkswagen in de eerste zes maanden van 2016 een operationele winst van 7,5 miljard euro. Na aftrek van 2,2 miljard euro aan extra voorzieningen voor oplopende juridische kosten in met name de Verenigde Staten, resteert nog altijd een positief operationeel resultaat van 5,3 miljard euro.

Dat is stukken meer dan waar analisten op rekenden, benadrukt Volkswagen. Dat komt vooral door sterkere resultaten van hoofdmerk Volkswagen in het tweede kwartaal. Die verbetering is deels te danken aan een verder aantrekkende Europese automarkt.

Schandaal

Sjoemelen met uitstoot van schadelijke stoffen heeft de autobouwer dus al bij al nog niet zo erg getroffen. Zelfs de honderden miljoenen aan schadevergoeding die VW nog staat te wachten, zal daar weinig aan veranderen.

Topbestuurders van Volkswagen, onder wie oud-CEO Martin Winterkorn, hebben het gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren jarenlang in de doofpot gestopt stelde de openbaar aanklager van de Amerikaanse staat New York gisteren nog tijdens één van de lopende rechtszaken in dat schandaal.

Volgens de New Yorkse openbaar aanklager werd al sinds 1999 gesjoemeld met uitstoottesten van dieselmotoren om die schoner te laten lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Nadat het schandaal in september vorig jaar aan het licht kwam, probeerden topbestuurders, onder wie dus Winterkorn, de zaak op allerlei manieren nog te verdoezelen. Volgens de aanklacht waren tientallen werknemers van Volkswagen betrokken bij de fraude.

“Arrogant”

De aanklager sprak van een “diepgewortelde zakelijke arrogantie bij Volkswagen, gecombineerd met een bewuste minachting voor de wet, de bescherming van de publieke gezondheid en het milieu”.

Wereldwijd zijn ruim 11 miljoen auto’s van Volkswagen uitgerust met software om de uitstoot te manipuleren. De autofabrikant uit Wolfsburg heeft inmiddels al ruim 16 miljard euro vrijgemaakt voor boetes, rechtszaken en kosten voor het terugroepen van auto’s. Onlangs werd een schikking van meer dan 15 miljard dollar getroffen in de Verenigde Staten om gedupeerde klanten te compenseren.