Chinese merken als OnePlus, Oppo en vooral Xiaomi winnen aan populariteit bij de Europese smartphonekopers. Dat blijkt uit een marktstudie door het gespecialiseerde bureau Counterpoint. Het Zuid-Koreaanse Samsung blijft wel met afstand het best verkopende merk.
Samsung is goed voor 32 procent van de Europese smartphoneverkopen, tegenover 28 procent voor eeuwige rivaal Apple (iPhone). Maar de interessantste ontwikkelingen zijn net onder de grote twee aan de gang. Het nieuwe marktrapport bevestigt de wereldwijde neergang van het Chinese merk Huawei, dat bovendien zijn budgetmerk Honor recent van de hand deed.
Chinese merken in de lift
Het gat dat Huawei achterlaat, wordt volledig ingepalmd door landgenoten. Het wereldwijd oprukkende Xiaomi (uit Peking) is na een jaargroei met 73 procent intussen goed voor een marktaandeel van 18 procent en is daarmee afgetekend het nummer drie op de Europese smartphone-markt. Xiaomi is in Spanje zelfs het populairste merk en laat daar dus Samsung en Apple achter zich.
Oppo, OnePlus en RealMe, drie smartphonemakers uit de regio Shenzhen, laten nog grotere Europese groeicijfers zien Xiaomi. In de achterhoede maakt ook landgenoot Vivo opgang.
Intense concurrentiestrijd
“Het eerste kwartaal van 2021 was een schoolvoorbeeld van de intens competitieve aard van de Europese smartphonemarkt”, zegt Counterpoint-directeur Jan Stryjak in een toelichting. “In januari was Apple de duidelijke leider na zijn meest succesvolle lancering van een apparaat ooit (de iPhone 12). Samsung herstelde zich in februari dankzij de sterke verkoop van zijn nieuwste vlaggenschip Galaxy S21-serie en populaire Galaxy A-serie. En toen bereikte Xiaomi in maart zijn hoogste marktaandeel ooit in Europa dankzij de lancering van zijn eigen vlaggenschip Mi11-apparaten. Oppo, OnePlus, Realme en Vivo blijven ook sterk groeien, en de meeste hebben dit kwartaal nieuwe modellen gelanceerd.”
(lb)