Snapchat-CEO Evan Spiegel gaat zijn app in een nieuw jasje steken. Heel wat tieners zouden het te moeilijk vinden om Snapchat te gebruiken. Binnenkort zal de app er dus helemaal anders uitzien!
“We horen al jarenlang dat Snapchat moeilijk is om te begrijpen en te gebruiken”, laat Snapchat-CEO Evan Spiegel weten in een rapport. “Ons team werkt hard om tegemoet te komen aan die feedback. We zijn momenteel onze app aan het herontwerpen om hem gebruiksvriendelijker te maken.”
Dit is groot nieuws. Bedrijven en apps veranderen hun producten constant, maar Spiegel zei in het verleden altijd dat “gebruikers Snapchat ofwel begrijpen, ofwel niet”. Spiegel weigerde om Snapchat uit te leggen aan de mensen en wou niemand “bij het handje houden”.
“We willen risico nemen”
“De kans is groot dat het nieuwe ontwerp van onze app eerst voor verlies zal zorgen”, gaat Spiegel verder. “We weten nog niet hoe onze gebruikers zullen reageren als ze de geüpdatete applicatie gebruiken. We willen dat risico nemen omdat we geloven dat het ons bedrijf op lange termijn ten goede zal komen.” Spiegel kondigde ook aan dat er meer secties in de app komen die door algoritmes worden gevuld, zodat je vaker wordt verrast.
“We ontwikkelen een nieuwe oplossing die elk van onze 178 miljoen dagelijks actieve gebruikers een eigen Stories-ervaring geeft”. Daarbij gaat het bedrijf machine learning gebruiken. Het is nog niet bekend wanneer de update van Snapchat ingevoerd wordt. Er doen ook geruchten de ronde dat het binnenkort gemakkelijker wordt om de Maps-functie van Snapchat aan te klikken. Momenteel zit die nog verstopt achter het cameraatje en moet je je scherm haast kapot knijpen om het te zien.
328 miljoen euro verlies
Spiegel keert dus eindelijk zijn kar. Wellicht is de reden dat het al langer niet goed gaat met Snapchat. Het afgelopen kwartaal kreeg de app er amper 4,5 miljoen nieuwe gebruikers bij. Dat is veel minder dan de analisten verwacht hadden en betekent een nettoverlies van zo’n 328 miljoen euro voor 2017. Bovendien heeft het Chinese internetbedrijf Tencent, dat achter WeChat zit, zo’n 10 tot 12 procent van de aandelen van Snap Inc., het bedrijf achter Snapchat, gekocht.
Facebook als voorbeeld
Maar dat is nog niet alles: Snap heeft zo’n 34,5 miljoen euro verloren aan de productie van de Snapchat Spectacles, dure brillen waar eigenlijk niemand op zat te wachten.
Spiegel heeft Facebook benoemd als voorbeeld van hoe een bedrijf goed omgaat met het personaliseren van een nieuwsoverzicht en het aanmoedigen van gebruikers om hun netwerk uit te breiden. In het geval van Snapchat ligt dit laatste echter wat lastiger omdat mensen vaak minder bereid zijn persoonlijke content te delen wanneer ze worden blootgesteld aan een groter publiek. Toch is het bedrijf van plan meer te gaan doen met de grote community die er is en de kansen die hier in liggen voor het uitbreiden van de app.