Hoe belangrijk is je socialemediaprofiel bij het vinden van een job?

Social media zijn alomtegenwoordig, zowel privé als in ons professioneel leven. Wist je dat ze zelfs een rol spelen bij het zoeken en vinden van een nieuwe job? Zoek je werk of wil je van functie veranderen, dan kan je hier maar beter bewust van zijn. Werkgevers checken heel vaak socialemediaprofielen voor ze iemand uitnodigen op gesprek of een functie aanbieden binnen de organisatie. Hoe kan je je daartegen best ‘wapenen’ of op voorbereiden? Specialist in rekrutering en selectie Robert Walters geeft een aantal tips.

Facebook

70 procent van de werkgevers vindt dat Facebook voor het delen van persoonlijke informatie dient en niet voor professionele doelen. Toch is het verstandig om ervoor te zorgen dat je Facebookpagina niet toegankelijk is voor mensen buiten je sociale vriendenkring. Hou je profiel dus ‘privé’ genoeg. Waar let je best op?

  • Besef wat anderen kunnen zien op je pagina.
  • Bekijk de privacy-instellingen van Facebook en blijf op de hoogte.
  • Zorg dat je foto’s, berichten en tags verborgen blijven.
  • Verwijder je Facebookpagina uit Google zoekopdrachten.
  • Als je toch kiest voor een openbaar profiel, zorg dan dat je (toekomstige) werkgever alles mag zien.

Er zijn mensen die hun job verloren op basis van opmerkingen of berichten die ze op Facebook hebben geplaatst. Klaag ook niet over je werkgever op Facebook. Zit je met iets, spreek er dan over met je leidinggevende. Zo komt er misschien een oplossing voor je probleem.

Twitter

Ook Twitter is meer een socialemediaplatform dat we linken aan persoonlijk gebruik. Toch speelt het ook een rol voor wie in de marketing, communicatie of digitale wereld werkt. Voor digital marketeers en communicatiespecialisten kan actief aanwezig zijn op Twitter zelfs een dikke plus betekenen voor toekomstige werkgevers. Ben je betrokken bij online discussies over jouw vakgebied, dan laat je zien dat je verstand hebt van sociale media, én dat je over vaardigheden beschikt die je kan toepassen in een marketingfunctie. Hou toch deze zaken in je achterhoofd:

  • Werk je in een sector waarin ze een ‘Twitterstem’ waarderen, dan kan je nog steeds verbergen wie jij zelf volgt en wie jou volgt aan de hand van privélijsten. Werkgevers kunnen dan wel zien wat je tweet, maar zien niets over jouw netwerk. 
  • Het kan soms interessant zijn om persoonlijke informatie te verbergen voor het grote publiek, zoals je tweets, tweets waarin je getagd bent, mensen die jij volgt en mensen die jou volgen.
  • Zelfs met een privéprofiel kunnen werkgevers nog altijd info over jezelf terugvinden in je bio. Hou die dus kort en zet er zeker geen informatie in die je liever niet laat zien aan je (toekomstige) werkgever.

LinkedIn

LinkedIn is dan weer hét professionele socialemediaplatform bij uitstek. Als professional kan je er in contact komen met anderen uit hetzelfde vakgebied. Je kan er onderwerpen bespreken en – misschien nog het belangrijkste – je online reputatie opbouwen. Veel werkgevers zullen dan ook eerst op LinkedIn kijken om zich een beeld van iemand te vormen, vooraleer ze besluiten of ze hem of haar op gesprek uitnodigen. Hierbij wat tips:

  • Zorg ervoor dat je LinkedInprofiel volledig is ingevuld en up-to-date is, inclusief je opleiding en werkverleden.
  • Gebruik je profiel om de belangrijkste verantwoordelijkheden en verwezenlijkingen in je carrière in the picture te zetten. Zo trek je de aandacht van een werkgever.
  • Word lid van groepen die relevant zijn voor jouw vakgebied.
  • Aanbevelingen en steunbetuigingen van collega’s of van vorige werkgevers zijn ook een middel om jou aantrekkelijker te maken voor werkgevers. Zo zien ze wat anderen jouw sterke punten vinden.
  • Gebruik je je LinkedInaccount ook effectief, dan getuigt dat van een proactieve houding, en dat is een extra troef.
  • Lees deze extra tips om je LinkedIn efficiënt te gebruiken.

(ddw)

Meer
Lees meer...