Spotify treedt in de voetsporen van Apple Music en wil zijn prijzen verhogen

Volgens de CEO van Spotify is het niet uitgesloten dat het bedrijf het prijskaartje van de streamingdienst zal verhogen. Die prijsverhoging kan een feit zijn in 2023.

Waarom is dit belangrijk?

De Amerikaanse abonnees van Spotify mogen naar alle waarschijnlijkheid een prijsverhoging verwachten in 2023. Het is niet uitgesloten dat het bedrijf daarna ook de Europese prijzen optrekt.

In de actualiteit

  • Hoewel het platform een sterk derde kwartaal rapporteerde – met een stijging van het aantal actieve gebruikers en betalende abonnees, evenals hoger dan verwachte inkomsten – willen de leidinggevenden van Spotify de abonnementsprijzen verhogen. Dat zei de CEO van het bedrijf, Daniel Ek, tijdens een earnings call. “We zouden de prijzen in de Verenigde Staten willen verhogen. Dat is een gesprek die we met onze labelpartners moeten voeren”, klonk het.

De details

De timing van deze aankondiging is zeer bizar, aangezien ze volgt op de beslissing van Apple om de prijzen van zijn abonnementen, waaronder de muziekstreamingdienst Apple Music, te verhogen.

  • Het bedrijf uit Cupertino heeft de prijs verhoogd met 1 dollar tot 10,99 dollar.
  • YouTube heeft hetzelfde gedaan. Het bedrijf trok het prijskaartje van het premium gezinsabonnement op van 17,99 naar 22,99 dollar.

Heeft Spotify zich laten beïnvloeden door Apple of was het Zweedse bedrijf al van plan om te sleutelen aan de tarieven? Het is moeilijk te zeggen. In ieder geval geeft Ek aan tevreden te zijn met de prijsverhoging van Apple. “Als de concurrenten hun prijzen verhogen, is dat goed voor het bedrijf”, klinkt het.

En daarna?

  • De CEO van Spotify heeft hoge verwachtingen voor 2023. Volgens hem zal dat jaar niet al te zeer beïnvloed worden door stijgende prijzen.
  • Voorlopig heeft EK nog geen details gedeeld over de geplande prijsstijgingen. Het is dus nog niet duidelijk in welke mate die zullen toenemen en wanneer exact die er gaan komen.

(ns/as)

Meer
Lees meer...