Het was al overduidelijk, maar nu is het ook officieel: Squid Game is de populairste Netflixreeks uit de geschiedenis van de streamingdienst. Normaal maakt Netflix de officiële cijfers pas bekend 28 dagen na de release van de reeks, maar de cijfers van Squid Game zijn zo hoog dat het record van Bridgerton nu al gesneuveld is.
Netflix co-CEO Ted Sarandos zei enkele weken geleden al dat Squid Game onderweg was om de populairste reeks ooit te worden op het platform en nu is dat ook officieel. De reeks verpulverde zelfs het huidige record, dat op naam stond van Bridgerton, in minder dan drie weken tijd.
111 miljoen gezinnen
Netflix meet doorgaans de populariteit van een reeks door te kijken naar het aantal gebruikers dat minstens twee minuten van de reeks bekeek in de eerste 28 dagen na de lancering. Voor Squid Game is die periode zelfs niet nodig. De reeks wist namelijk nu al meer dan 111 miljoen gezinnen voor minstens twee minuten te boeien.
Het vorige record stond op Bridgerton dat in de eerste 28 dagen 82 miljoen kijklustigen bij elkaar sprokkelde. Maar Squid Game zat na 17 dagen al een stuk hoger. Nu vrijdag, op 15 oktober, staat Squid Game 28 dagen op Netflix en kan het officiële cijfer berekend worden. Maar de Zuid-Koreaanse reeks kan dus nu al zeker zijn van het record.
It took more than 10 years for Hwang Dong-hyuk to get Squid Game made.
— Netflix Geeked (@NetflixGeeked) October 12, 2021
It only took 17 days and 111M global fans to become our biggest ever series at launch (and the first to surpass 100M when it premiered). pic.twitter.com/zVF8GjHIkQ
Squid Game
In de Zuid-Koreaanse reeks Squid Game nemen 456 mensen deel aan een spel. Zij hebben in hun leven een enorme schuldenberg opgebouwd en hopen met het prijzengeld hun leven te veranderen. Maar al snel blijkt het niet om een gewoon spel te gaan, maar een spel op leven en dood.
Wat op het eerste zicht misschien een hol Hunger Games-achtig verhaal lijkt, is bij momenten emotioneel, maatschappijkritisch en confronterend. De reeks wist al snel kijkers over de hele wereld te bekoren en bereikte in alle landen waarvan data bekend is de eerste plaats in de top 10 van Netflix.