Geen complexe personages of sfeerschepping in ‘The Gray Man’, wel heel veel fun en een uitstekende cast

Dat we vandaag ondanks alles nog altijd naar elke nieuwe Marvel-film gaan kijken is grotendeels te danken aan Anthony en Joe Russo. De broers regisseerden vier films in het MCU en telkens was het een schot in de roos. Ze stonden achter de camera bij Captain America: The Winter Soldier (2014), Captain America: Civil War (2016), Avengers: Infinity War (2018) en Avengers: Endgame (2019). Nu mochten ze de duurste Netflixfilm aller tijden inblikken.

The Gray Man kon beschikken over een budget van meer dan 200 miljoen euro, wist Ryan Gosling te strikken voor zijn eerste filmrol sinds First Man (2018) vier jaar geleden en vulde de cast aan met mooie namen als Ana de Armas, Chris Evans en Billy Bob Thorton.

De plot is flinterdun: Gosling speelt een naamloze figuur die een gevangenisstraf uitzit wegens moord wanneer hij wordt gerekruteerd voor de CIA door een zekere Fitzroy (Billy Bob Thorton). Die hijst de man in ruil voor zijn vrijheid aan boord bij het Sierra-project: een aantal stevig getrainde agenten die inzetbaar zijn daar waar de CIA op de limieten van hun mogelijkheden botst. Hij is de zesde gerekruteerde en krijgt dus de codenaam Sierra Six. Wanneer hij bij een missie meer informatie te horen krijgt dan de bedoeling was, keert hij zich tegen zijn opdrachtgevers en zij tegen hem.

100% actie, 0% subtiliteit

The Gray Man heeft de ambitie om een stevige actieprent te zijn en gaat daar 100% voor. Wie dus op zoek is naar subtiliteit, sfeerschepping en complexe personages heeft hier niets verloren. Deze prent schotelt ons non-stop actie voor, vliegt de wereld rond, sloopt dorpspleinen, auto’s, historische gebouwen en trams.

© Netflix

Eén van de beste scènes speelt zich af terwijl Sierra Six aan een bank vastgeketend zit op een dorpsplein in Praag. Tientallen vijanden komen op ‘m af met slechts één doel: Sierra Six uitschakelen. Lloyd Hansen (Chris Evans) die vanop afstand de missie volgt, briest “Hoe moeilijk kan het zijn?” en wij dachten dat met ‘m samen. Maar tegelijkertijd weten we natuurlijk dat Sierra Six hier de bovenhand zal halen.

Geloofwaardigheid is dus geen prioriteit hier, amusement wel. Ryan Gosling hoeft hier niet diep te graven, maar krijgt wel de kans om de stuntman in zichzelf uit te leven en zijn spierbundel te etaleren. Er is ook ruimte voor een streepje humor en de interactie tussen hem en Ana de Armas werkt goed. Wanneer zij dus aan Sierra Six vraagt of hij gekwetst is en hij droog antwoordt met “My ego is a little burst” en dat hij “at some point” haar leven ook wel eens wil redden, dan vinden wij dat best grappig. Sierra Six is niet alleen goed in wat hij doet, hij is ook ijdel, en net daarom is Ryan Gosling de juiste keuze geweest voor deze rol. Wanneer Lloyd ‘m ergens kort “Ken” noemt, is dat een insider joke: de volgende rol van Gosling zal die van Ken zijn in de Barbie-film van Greta Gerwig en Noah Baumbach.

Uitstekende cast

In No Time To Die zat één heel leuke scène met Ana De Armas in een gevecht. Hier bevestigt zij: ook al heeft ze zelf al aangegeven dat dit soort films niet binnen haar comfortzone ligt, ze kan best een actieheldin neerzetten. Het is voor ons dan ook geen verrassing dat ze de hoofdrol zal spelen in Ballerina, een actiefilm die zich zal afspelen in hetzelfde universum als dat van John Wick.

© Netflix

In het algemeen doet de cast het uitstekend, wat de film boven de middelmaat doet uitstijgen. Naast Gosling, de Armas en Evans zijn er ook nog Billy Bob Thorton als Fitzroy (en die is altijd leuk om te zien), Jessica Henwick als CIA-agente Suzanne die beseft dat ze aan de verkeerde kant staat, Bridgerton-oudgediende Regé-Jean Page als de schurk van dienst en de dertienjarige Julia Butters als Claire die het soort naturel etaleert dat doet denken aan dat van Chloë Grace Moretz toen ze ongeveer dezelfde leeftijd had in Kick-Ass (2010).

Butters acteerde zichzelf ons filmgeheugen al in als de kleine Trudi die naast Rick Dalton staat te acteren in Tarantino’s Once Upon A Time In…Hollywood (2019) en is straks te zien in The Fabelmans, het verhaal dat Steven Spielberg losjes baseerde op zijn eigen jeugd. We herhalen wat we schreven in de review van Once Upon A Time In…Hollywood: we willen graag veel meer van haar zien.

Naar de cinema

The Gray Man doet nog het meest denken aan 21 Bridges (2019), een actievehikel dat Chadwick Boseman in een rol liet zien zoals we ‘m nooit eerder zagen en waarvan de broers Russo niet toevallig de producer waren. The Gray Man doet dat voor Ryan Gosling. Deze film blijkt het begin van een franchise te zijn en we weten nog niet hoe blij we daar precies mee zijn. Maar dit eerste deel mag er best wezen.

Op 22 juli verschijnt de film op Netflix, maar nu al speelt hij in de bioscoopzalen. Het hoeft geen betoog dat een actieprent als deze beter tot zijn recht komt op het witte doek.

The Gray Man verschijnt op 22 juli op Netflix, maar speelt nu al in de filmzalen.