Tien jaar Facebook in indrukwekkende cijfers

Tien jaar Facebook in indrukwekkende cijfers

Gelukkige verjaardag Facebook! Onze favoriete sociaalnetwerksite blaast vandaag tien kaarsjes uit, en dat moet gevierd worden. Als terugblik zetten we nog even enkele indrukwekkende cijfers op een rijtje.

Aantal gebruikers

Facebook – begonnen als thefacebook.com – was in de beginjaren enkel voor een kleine elite. Als eerste kregen de studenten van de prestigieuze Harvard University toegang, nadien volgden andere grote universiteiten. Stilaan breidde Mark Zuckerberg zijn virtuele imperium uit naar universiteiten in andere landen, om op 26 september 2006 iedereen ouder dan 13 jaar toegang te geven. Tot op dat moment had Facebook zo’n 10 miljoen bezoekers op twee en een half jaar verzameld, maar vanaf dan ging het enorm snel. Miljoenen na miljoenen gebruikers kwamen erbij. In august 2008 stond de teller op 100 miljoen, acht maanden later was dat aantal verdubbeld. Intussen zijn er 1,31 miljard gebruikers, waarvan er 1,23 miljard minstens een keer per maand inloggen. Dagelijks loggen er daarvan 757 miljoen in.

Gebruik

  • Aantal likes per dag: 4,5 miljard.
  • Gemiddeld spenderen we 351 minuten per maand op Facebook
  • 15,8 procent van de totale tijd op internet spenderen we op Facebook.
  • In totaal is dat 20 miljard minuten per dag.
  • Gemiddeld aantal pagina’s geliket per gebruiker: 40.
  • Aantal Facebook-berichten per dag: 10 miljard.
  • Aantal gedeelde elementen (foto’s, links, …) per dag: 4,75 miljard.
  • In Europa is dat goed voor 47 procent van alle shares op sociaalnetwerksites.
  • Aantal opgeladen foto’s: 250 miljard (op 17 september 2013).
  • Dat waren er op dat moment 217 per gebruiker.
  • Intussen werd de site vertaald in 70 talen.
  • Grootte van de Graph Search-databank: 700 terabyte.

Inkomsten

Het merendeel van Facebooks inkomsten wordt behaald met advertenties. Hoewel er ernstige twijfels waren of het bedrijf in dit mobiele tijdperk voldoende  advertenties zou kunnen verkopen, blijven zowel inkomsten als winst erg snel stijgen. Het bedrijfje dat begonnen is in een slaapkamer op Harvard, kreeg vorig jaar maar liefst 7,332 miljard dollar binnen. Het bedrijf weet de laatste jaren zelfs pakken meer geld per gebruiker binnen te halen dan enkele jaren geleden.

Gesponsorde artikelen