Warner Bros. Japan haalt uit naar Amerikaanse collega’s over het liken van ‘Barbenheimer’-tweets

Doordat de films Barbie en Oppenheimer op exact dezelfde dag verschenen, zijn er heel wat mensen die memes of speciale fan art maken die beide films combineren. Het Amerikaanse Twitteraccount van Warner Bros. speelde in op deze mopjes en likete verschillende van deze tweets en reageerde op andere. Maar daar zijn hun Japanse collega’s niet al te blij mee.

Je hebt het waarschijnlijk ook al wel zien passeren: foto’s en video’s waarbij Barbie en Oppenheimer gecombineerd worden en zo Barbenheimer vormen. De twee heel uiteenlopende films verschenen op dezelfde dag en doen het allebei enorm goed aan de box office. Daardoor reageerde ook het officiële account van Warner Bros. U.S. op de ludieke tweets, maar daar was niet iedereen even blij mee.

Barbenheimer

Warner Bros. Japan deelde een officieel statement waarin het uithaalt naar zijn Amerikaanse collega. “We betreuren het ten zeerste dat het officiële Amerikaanse account van Barbie reageert op socialemediaposts over Barbenheimer. We nemen deze situatie heel serieus en vragen het Amerikaanse hoofdkantoor om gepaste actie te ondernemen. We willen ons ook graag verontschuldigen bij de mensen die gekwetst zijn door deze reeks ongepaste reacties.”

In Japan is er al enkele dagen een beweging aan de gang tegen Barbenheimer, met de hashtag #NoBarbenheimer vragen Japanse fans om geen ludieke posts te maken over Oppenheimer en dan vooral foto’s die de paddenstoelwolk tonen die te zien was na de atoombom die gedropt werd op Hiroshima.

Oppenheimer gaat over Robert Oppenheimer, die gezien wordt als de “vader van de atoombom”. Hij was tijdens de Tweede Wereldoorlog de wetenschappelijk directeur van het Manhattanproject, waarbij de eerste kernwapens ontwikkeld werden. De bommen die ontwikkeld werden door Oppenheimer werden uiteindelijk gedropt op Hiroshima en Nagasaki in Japan en maakten daar in een fractie van een seconde meer dan 150.000 dodelijke slachtoffers. De straling zorgde uiteindelijk voor nog honderdduizenden extra slachtoffers in de maanden en jaren na de bombardementen. Het gaat om een gitzwarte pagina uit de Japanse geschiedenis, waaraan de inwoners liever niet herinnerd worden en al zeker niet op een “ludieke” manier.

Reactie Warner Bros. U.S.

Ondertussen heeft Warner Bros. U.S. gereageerd op het statement van Warner Bros. Japan. Daarbij verontschuldigt de studio zich voor het reageren op de tweets. “Warner Brothers heeft spijt van zijn recente ongevoelige interacties op sociale media. De studio wil zijn oprechte verontschuldigingen aanbieden.”

Vervolgens werden de likes en tweets verwijderd.

Meer
Lees meer...