Dit weekend vindt in het stadion van Schalke Rock im Revier plaats. Een nieuw festival, geboren uit een vete tussen twee concertorganisatoren. Ondanks een affiche met Metallica en Muse staat nu al vast dat het een fiasco wordt. Zelfs zwaar gebradeerde prijzen (tickets werden aan halve prijs verkocht) en de verhuis naar een locatie die twee keer kleiner is konden er niet voor zorgen dat het bordje uitverkocht bovenkwam.
We schreven eerder al over de achtergrond van deze festivaloorlog in Het verhaal van een festivaloorlog, Muse, Metallica, een dubieuze Russische miljardair en 456 miljoen weggesmeten belastinggeld. Ondertussen zijn we zover dat vandaag het eerste van de twee festivals die ontsproten uit Rock am Ring begint, Rock am Revier genaamd. Volgende week is het de beurt aan Rock am Ring zelf.
In een notendop: het grootste Duitse festival, Rock am Ring, besloot vorig jaar om niet meer met de Nurburgring, waar het traditiegetrouw plaatsvond, samen te werken. De in geldnood zittende uitbaters van dat racecircuit hadden meer geld gevraagd, het wou voortaan de helft van de winst. Dat zag de organisator, MLK (Marek Lieberberg), niet zitten. Hij zou Rock am Ring wel elders doen dan. Zijn concurrent in het Duitse concertwezen, Deutschen Entertainment AG (DEAG), besloot dan maar in het gat te springen en zelf op de Nurburgring met een festival te beginnen, genaamd Grüne Hölle Rock.
DEAG ziet het groot
Het was voor het beursgenoteerde DEAG een kans om zich te in de lucratieve Duitse festivalmarkt te storten en een groot deel van die koek te pakken. DEAG zag het immens groot: drie nieuwe festivals, naast dat op de Nürburgring ook eentje in München (Rockavaria) en in Wenen (Rock in Vienna). Het boekte al erg vroeg de headliners daarvoor: Metallica, Kiss en Muse. Maar terwijl Rock am Ring (en zusterfestival Rock im Park in Nurnberg) in no time uitverkocht met Foo Fighters, Slipknot en The Prodigy, liep de ticketverkoop van de DEAG-festivals rampzalig slecht.
Metallica & Muse: nu met 40 % korting!
Peter Schwenkow, de man achter DEAG, probeerde de laatste weken nog verschillende trucjes. Zo werden tickets te koop aangeboden op vente-privee.com, een flash sale site voor designer brands aan dumpingprijzen. Een dagticket voor 38 euro in plaats van 69 euro en een combiticket voor 99 in plaats van 180 euro.
Ook de 19 miljoen leden van de Duitse automobielfederatie ADAC werden aangeschreven: zij konden met een korting van 25 procent naar Metallica en Muse in het Olympiapark in München en zelfs 40 procent korting voor Rock am Revier in Schalke.
Podium naar voor geschoven en buitenste ring van stadion afgespannen
Desalniettemin spraken ze er deze week van het groot podium in de Veltinsarena naar voren te moeten schuiven, zodat er geen lege plekken zullen zijn op het middenplein. Ook de Oberrang, de buitenste ring van het stadion is afgesloten. DEAG weigert cijfers te geven, maar als ze 25.000 bezoekers gaan halen voor Metallica, zal het veel zijn.
München en Wenen worden al een even groot fiasco. DEAG huurde daarvoor respectievelijk het Olympiapark en het Donauinsel af. Voor München zijn 40.000 tickets verkocht (voor alle dagen) en voor Wenen, dat wel pas volgende weekend plaatsvindt, zijn het er amper 20.000.
En dat dus ondanks sterk gebradeerde prijzen. In november klonk het nog dat er 350.000 tickets verkocht zouden worden: drie keer 80.000 combitickets en de rest als dagtickets.
Een heel dure gok
Het jaarverslag van DEAG sprak nog over een lucratieve meerinkomst van 30 miljoen euro door de “massieve entrée in de festivalmarkt in 2015”. Hetzelfde Geschäftsbericht meldt echter onder het hoofdstuk Finanzielle Verplichtingen dat “Sollten die Einnahmen aus Ticketverkäufen für die Festivals deutlich von den Prognosen abweichen, dann könnte der Konzern auf zusätzliche Finanzierungsquellen angewiesen sein. Und sollte das dann nicht im ausreichenden Maße gelingen, wären die Gesellschaft und der Konzern im Bestand gefährdet”.
In andere woorden: de festivalambities van DEAG waren een dure gok, en als het zou tegenvallen zou de hele onderneming in gevaar komen. Uit een verslag van de accountants blijkt ook dat die begin dit jaar Schwenkow al waarschuwden dat de “risico-inschatting van het rockfestivalverhaal niet voldoende nauwkeurig is gebeurd”.
Drie keer meer voor Metallica betaald dan gangbaar
Dat ze het bij DEAG groot zagen en echt rotsvast overtuigd waren dat ze MLK en Rock am Ring op een hoopje gingen vegen met hun spectaculaire binnenkomst in de festivalwereld, mag blijken dat het promotor Ossy Hoppe, de voormalige rechterhand van Lieberberg, Metallica liet boeken nog voor de laatste noot van de vorige Rock am Ring was gespeeld. DEAG moest en zou Metallica hebben, ook al hadden die geen tourplannen, en het betaalde daar drie keer de normale prijs voor konden we uit goeie bron vernemen. Het budget voor elk van de drie nieuwe festivals lag op maar liefst 16 miljoen euro, alleen om groepen te betalen. Hallucinant.
Aandelen gekelderd
Zeker als je weet dat DEAG vorig jaar weliswaar een omzet draaide van 172,6 miljoen maar slechts een winst van amper één miljoen euro. Concurrent MLK draaide 105 miljoen omzet, maar maakte wel 13 miljoen euro winst. Bij Rock am Ring, waar ze ondertussen 30 jaar ervaring hebben, zeggen ze dat ondanks het feit dat het festival al in februari uitverkocht was (89.917 combi’s), er dit jaar geen winst zal gemaakt worden. “Die Anlaufinvestitionen sind hoch”, luidt het realistisch. “Geen enkel festival dat nu nog begint maakt het eerste jaar winst, maar onze nieuwe locatie is geen tussenoplossing, we zien dat al voor tenminste vijf jaar.”
De koers van de aandelen van DEAG is ondertussen van 8,13 euro eind vorig jaar al weggezakt naar 5,34 euro.