Netflix zet mobiele content in om Afrikaanse markt te veroveren

Afrika blijft op de wereldkaart van Netflix voorlopig nog altijd grotendeels een blinde vlek, maar met een grotere nadruk op zijn aanbod mobiele content wil de onderneming ook op die markt zijn positie verder versterken. Inmiddels zijn in Zuid-Afrika en Egypte de eerste experimenten met mobiele formules van start gegaan.

‘Netflix is wereldwijd de grootste aanbieder van online videostreams,’ aldus het persbureau Bloomberg. ‘Vijf jaar geleden maakte het bedrijf ook zijn debuut op de Afrikaanse markt. Maar in tegenstelling tot andere werelddelen, biedt Afrika aan Netflix geen gemakkelijke groeikansen.’

‘Het aanbod vindt er wel klanten bij de rijkere bevolkingsgroepen, maar het platform ervaart moeilijkheden om ook de rest van de Afrikaanse bevolking te bereiken.’

Breedband

Er zijn volgens Bloomberg verscheidene problemen die de groei van Netflix op de Afrikaanse markt belemmeren. ‘In de eerste plaats leeft een aanzienlijk deel van de Afrikaanse bevolking nog steeds in armoede,’ aldus het persbureau. ‘Daarnaast is er ook slechts een beperkte toegang tot vast breedband beschikbaar. Bovendien wordt de markt ook geconfronteerd met een aanzienlijke piraterij.’

Netflix heeft op de Afrikaanse markt 1,4 miljoen abonnees. MultiChoice Group, een Afrikaanse aanbieder van betaaltelevisie, heeft bijna 20 miljoen klanten. Netflix heeft nu echter een strategie ontwikkeld om zijn aandeel op de Afrikaanse markt te versterken.

Daarbij wil het bedrijf gebruik maken van goedkopere formules, die uitsluitend op mobiele platformen zijn gericht. Daarnaast wil Netflix ook een grotere bibliotheek lokale content, die nauwer aansluit bij de cultuur en de beleving van de gewone Afrikaan, aanbieden.

Prepaid

Het bedrijf wil zijn Afrikaans klantenbestand over een periode van vijf jaar verdrievoudigen. Daarvoor heeft Netflix samenwerkingsverbanden gesloten met lokale partners zoals EbonyLife TV en UpperRoom Productions.

De onderneming hoopt daarbij ook te kunnen voortborduren op de recente successen die met de reeksen ‘Queen Sono’ en ‘Blood and Water’ in Zuid-Afrika werden geboekt. Het programma wordt van drama en actie nu ook verder uitgebreid naar comedy, reality-tv en programma’s voor kinderen en jonge volwassenen. Daarbij worden ook collaboraties met lokale partners in het vooruitzicht gesteld.

De onderneming begon zijn Afrikaanse mobiele aanbod in Zuid-Afrika en Egypte. Indien die experimenten succesvol blijken, zal het aanbod geleidelijk naar andere Afrikaanse markten worden uitgebreid. Er wordt daarbij voor de facturatie van de diensten naar een samenwerking met Afrikaanse mobiele operatoren gestreefd. Tevens wordt gewerkt met prepaid-vouchers, zodat ook klanten zonder een bankrekening kunnen worden bereikt.

Netflix is wereldwijd met een sterke groei bezig. Eind juni had het bedrijf wereldwijd 193 miljoen klanten. Tegen het einde van dit decennium wordt echter gerekend op 500 miljoen abonnees. 

Dit zijn de 50 beste series op Netflix.

Meer
door Redactie
Lees meer...