Ieder jaar is het in de kerstperiode uitkijken naar de mooie kerstadvertenties. De Britse winkelketen John Lewis staat er zo voor bekend om elk jaar met een prachtige reclame te komen. En dat is ook dit jaar niet anders. De advertentie staat in het teken van liefde geven aan anderen, iets waar we dit jaar misschien wel extra nood aan hebben.
We zijn halfweg november dus mag je zonder schaamte je kerstplaylist opzetten of met een dekentje en een grote kop warme chocomelk naar een kerstfilm kijken. Ook in een jaar dat heel anders is dan anders, wordt Kerstmis uiteraard gevierd en dat vraagt ook om aangepaste, hartverwarmende advertenties.
John Lewis en Waitrose
De Britse winkelketen John Lewis, die elk jaar met prachtige advertenties komt in de kerstperiode, bundelde dit jaar de krachten met de andere Britse keten Waitrose. Samen maakten zij een spotje over hoe kleine gebaren veel kunnen betekenen voor anderen.
Op de tonen van het nummer A Little Love gezongen door Celeste krijgen we een kettingreactie van lieve gebaren te zien. Die gaan van iemand helpen om een bal uit een boom te krijgen, tot je eenzame buurman een cadeautje geven. Doorheen de advertentie verandert de stijl van de video. Het begint met acteurs, maar daarna worden de taferelen door verschillende kunstenaars geanimeerd. De video toont vooral dat je, zelfs met een piepklein gebaar, iemands dag kan maken.
Ook Coca-Cola pakt dit jaar uit met een hartverwarmende kerstreclame over een vader die er alles aan doet om de brief van z’n dochter bij de kerstman te krijgen:
Bij Disney gaat de kerstadvertentie over een heel bijzondere knuffel van Mickey Mouse:
Ook McDonalds gaat de vertederende tour op met het verhaal van een puber die diep vanbinnen nog steeds hetzelfde kind is:
Maar het is het onbekendere Ierse SuperValu dat misschien wel met de mooiste reclame komt dit jaar. En daarvoor haalden ze hun inspiratie heel dichtbij, bij het coronavirus: