Toen een van zijn zonen naar hem toe kwam met de droom om een eigen wijn te lanceren, engageerde succesrocker Bon Jovi (59) Gérard Bertrand, een van de slimste wijnboeren in Frankrijk, om dat voor elkaar te krijgen. En sinds de lancering in 2018 heeft hun Franse rosé, Hampton Water, elk jaar een groei met dubbele cijfers gerealiseerd.
Jesse Bongiovi en zijn studievriend Ali Thomas benaderden Jon Bon Jovi in 2016 met een businessplan voor hun wijn, Hampton Water, een bijnaam die Jesse bedacht voor de favoriete wijn van zijn vader, rosé.
Om Hampton Water mogelijk te maken, nam Bon Jovi contact op met de vooraanstaande Franse wijnmaker Gérard Bertrand. De twee mannen werden aan elkaar voorgesteld door een wederzijdse vriend. Bertrand, een voormalig professioneel rugbyspeler, is doorgedrongen tot de top van de kwaliteitspiramide in de Zuid-Franse wijnstreek Languedoc.
Sinds de oprichting van zijn wijnbedrijf in 1992 heeft Bertrand onophoudelijk uitgebreid en bezit nu meer dan duizend hectare wijngaarden verspreid over ondertussen 16 landgoederen in de regio waaronder Château de Villemajou, Domaine de Cigalus, Château Laville Bertrou, Château l’Hospitalet, Château Aigues Vives, Domaine de l’Aigle, Château la Sauvageonne, Château de la Soujeole, Clos d’Ora, Château des Karantes, Château de Tarailhan, Château des 2 Rocs en Domaine du Temple. Verschillende van zijn wijnen die de afgelopen vijf jaar zijn beoordeeld, behaalden uitstekende scores van 90 punten of hoger.
Indrukwekkende cijfers
Om een originele wijn te maken, nodigde Bertrand Bon Jovi en Bongiovi uit om deel te nemen aan zowel de oogst- als de blendsessie. Samen kwamen ze tot een blend van 60 procent Grenache, 15 procent Cinsault, 15 procent Mourvèdre en 10 procent Syrah. Voor extra complexiteit wordt 20 procent van de wijn gerijpt op eikenhout. Volgens Bertrand volgt de wijn elk jaar ongeveer dezelfde blend, met slechts kleine aanpassingen per oogstjaar.
Hampton Water wordt ondertussen in meer dan 40 landen gedistribueerd. De cijfers zijn indrukwekkend. Het eerste jaar werd het doel van 60.000 verkochte flessen al meteen verpulverd: er gingen er 300.000 over de toonbank. Momenteel is de kaap van een miljoen flessen al genomen. Zelfs de COVID-19-pandemie kon de groei van Hampton Water niet vertragen.
Wat zeker helpt, is Bongiovi’s gebruik van sociale media om Hampton Water in de markt te zetten, met Instagram Live-chats, merchandise, schilderachtige foto’s van de Hamptons en af en toe een cameo van papa zelf. Tot op heden heeft Hampton Water meer dan 315.000 volgers op al zijn sociale-mediaplatforms.
Lees ook: