Zoals de naam er al op aanwijst, legt BeReal de klemtoon op de authenticiteit van de gebruikers. Daarmee probeert BeReal zich te onderscheiden van andere sociale media, waar gebruikers ertoe aangezet worden om steeds de allerbeste kant van zichzelf te laten zien.
De concurrentie op de markt van sociale media is bikkelhard, maar dankzij het ongewone concept kan deze app wel eens naam maken voor zichzelf. Op BeReal draait het niet om je eigen plezier en successen bloot te leggen, noch om de realiteit te verbloemen met een melig bijschrift en gefilterde foto. Het moet vooral een authentiek beeld geven van en aan je vrienden. De app moet in feite gebruikers toelaten om te ontdekken “wie je echte vrienden zijn in het dagelijkse leven.”
Origineel concept
Het principe achter BeReal is simpel. Op eender welk moment in de dag, vraagt de app aan zijn gebruikers om een selfie en een foto van wat ze op dat moment aan het doen zijn te sturen. Het idee erachter is om een willekeurig moment uit je dag op een realistische manier vast te leggen.
Om het spel mee te spelen, moeten gebruikers zich haasten, want je hebt maar 2 minuten de tijd om op de melding van BeReal in te gaan en een foto te trekken. Daardoor is er dus geen tijd om de scène op te fleuren voor de ideale shoot, al laat de app het wel toe om meerdere foto’s opnieuw te nemen voor ze gepubliceerd worden.
Iedereen speelt het spel
Het is bovendien niet mogelijk om foto’s van vrienden en familie te bekijken, zonder zelf aan het spel deel te nemen. De Franse app laat het namelijk niet toe om de berichten van je vrienden te bekijken of te becommentariëren als je zelf geen foto hebt gedeeld die dag.
“BeReal is de kans om, voor eens, aan je vrienden te tonen wie je werkelijk bent”, staat te lezen in de beschrijving van de app, die in 2020 werd gelanceerd en sinds het begin van dit jaar een gigantisch succes kent.
(lp)