De ongezien hoge inflatie heeft een impact op verschillende facetten van ons leven. Ook ons snoepgedrag wijzigt door de stijgende prijzen. Consumenten in Europa en de Verenigde Staten (VS) kopen minder chocolade. En wie de zoetigheid koopt, kiest vaker voor het huismerk van de winkel.
Door de hoge inflatie letten we meer op ons budget wanneer we naar de winkel gaan. Daardoor laten we bepaalde producten nu sneller links liggen. Een van die producten is chocolade, meldt het persagentschap Reuters.
Chocoladeverkoop daalt
Melissa Poole, vicepresident bij Hershey’s, een van de bekendste chocoladeproducenten van de VS, merkt in een interview met Reuters op dat de totale verkoopvolumes van chocolade aan de overkant van de Atlantische Oceaan is afgenomen met 2 à 3 procent. “De prijzen zijn wel met hoge eencijferige of lage tweecijferige percentages toegenomen”, voegt ze eraan toe. Poole verwacht dat de vraag nog verder zal dalen.
Volgens gegevens van de marktonderzoeker IRI is het volume verkochte chocolade in de VS tussen 14 maart en 12 juni gedaald met 1,5 procent, terwijl de gemiddelde prijs 8,2 procent is gestegen. “We zullen zien dat chocolade prijsgevoeliger wordt. Consumenten zullen zichzelf trakteren, maar het zullen kleinere hoeveelheden zijn, een kleine traktatie. Dat is waarom je een volumedaling ziet”, verduidelijkt Daniel Sadler, directeur bij IRI.
Voorkeur voor goedkopere merken
Wie toch chocolade koopt, grijpt vaker naar de huismerken van de winkels. Uit dezelfde gegevens van IRI blijkt dat de verkoop van goedkopere chocolade de afgelopen zes maanden met 8 procent is toegenomen. In het Verenigd Koninkrijk heeft adviesbureau McKinsey vastgesteld dat 40 procent van de Britten in de vier tot zes weken die medio mei afliepen, zijn overgestapt op huismerken als ze snacks of chocolade kopen.
Volgens experts heeft ook de oorlog in Oekraïne een impact op de chocoladeverkoop. Oekraïne en Rusland zijn goed voor 5 procent van de wereldwijde vraag naar cacaopoeder. Verschillende chocoladeproducenten, waaronder Nestlé, hebben hun activiteiten in de Russische Federatie fors teruggeschroefd of volledig stopgezet.
De stijgende levensduurte heeft nog een opvallende impact op de snoepsector. Sommige producenten verkleinen het formaat van hun producten zonder de prijs te wijzigen. In dat geval wordt er gesproken van een shrinkflation.
Twix is daar een recent voorbeeld van. De chocoladerepen van 23 gram zullen binnenkort vervangen worden door repen van slechts 20 gram. Hierdoor zal een Twix-reep dus ongeveer 15 procent kleiner zijn. Moedermaatschappij Mars ziet zich door de wereldwijde voedselcrisis genoodzaakt om zo’n beslissing te nemen. Ook Mondelēz (Milka) heeft intussen al het formaat van zijn producten aangepast.
(lb)