Tesla’s langverwachte robotaxi, de Cybercab, is eindelijk onthuld. Tijdens een groots opgezet evenement in de Warner Bros Studios in Burbank, Californië, toonde Elon Musk de wereld het prototype van deze revolutionaire zelfrijdende taxi. Het evenement, genaamd ‘We, Robot‘, is de culminatie van jarenlange speculatie en ambitie. Maar wat maakt de Cybercab zo bijzonder en waarom is dit een cruciaal moment voor Tesla?
Oorspronkelijk zou de Cybercab al in augustus gepresenteerd worden, maar door ontwerpaanpassingen werd de onthulling uitgesteld naar oktober. Elon Musk gaf aan dat verdere verfijning van het ontwerp nodig was om de hoge standaarden te bereiken die Tesla zichzelf stelt. Toch beginnen analisten kritisch te worden en dringen ze aan op concrete resultaten. Volgens Jessica Caldwell van Edmunds.com moet het bedrijf nu met duidelijke en haalbare details komen om het Robotaxi-project geloofwaardig te maken.
Het ontwerp van de Cybercab: wat weten we?
Details over de Cybercab blijven schaars, maar enkele opvallende kenmerken zijn al uitgelekt. Het voertuig zou plaats bieden aan twee passagiers en een futuristisch ‘vlindervleugel’-design hebben. In plaats van het gebruikelijke Lidar-systeem, zoals bij concurrenten, zou Tesla volledig vertrouwen op camera’s en geavanceerde rekenkracht om de Cybercab autonoom te laten navigeren. Dit is een opvallende keuze, gezien de robuuste reputatie van Lidar in de industrie.
Wat verwachten analisten?
Tijdens het ‘We, Robot‘-evenement verwachten analisten van Wedbush dat Tesla een live demonstratie van het prototype zal geven. Belangrijke vragen zijn onder andere hoe schaalbaar de Cybercab is, wat de kosten per mijl zullen zijn en hoe het ride-share model van Tesla er precies uit gaat zien. Deze antwoorden zijn cruciaal voor Tesla’s verdere stappen, vooral gezien de uitdagingen waar het bedrijf momenteel mee te maken heeft.
De lancering van de Cybercab komt op een gevoelig moment voor Tesla. Onlangs vertrokken enkele topmanagers die verantwoordelijk waren voor de ontwikkeling van nieuwe voertuigen, wat vragen oproept over de interne stabiliteit van het bedrijf. Tesla staat ook onder toenemende druk om een goedkoper elektrisch voertuig te ontwikkelen, om zo de concurrentie in de overvolle EV-markt aan te gaan. Toch blijft Tesla vastberaden om Alphabets Waymo te verslaan, de huidige leider in de robotaxisector, met operationele vloten in onder andere San Francisco, Phoenix en Austin.
Opvallend was dat Tesla de pers, waaronder de BBC, niet uitnodigde voor het ‘We, Robot‘-evenement. Dit lijkt deel uit te maken van een bewuste strategie om de berichtgeving rond de Cybercab-lancering te controleren en zo de verwachtingen te managen.