Rock Werchter wordt alsmaar duurder. Ook dit jaar komt er voor een combiticket alweer 21 euro bij. “We kunnen niet anders”, zegt organisator Herman Schueremans. Maar in het nieuwe VRT-programma ‘Bart & Siska’ heeft journalist Bart Schols dat toch wat ontkracht. “Het is niet nodig, maar gewoon om meer winst te maken.”
Er is al veel gezegd over de ticketprijs van festivals. Die zou veel te hoog zijn, en de organisatoren handenvol geld opleveren. “Het is natuurlijk wel zo dat je evenveel of misschien wel meer geld kwijt bent als je al die grote groepen apart wil gaan bekijken. Maar anderzijds 2,5 euro voor een pintje, meer dan 20 euro om op de camping te komen, waar je niet eens eigen voedsel mag meenemen. Dan vraag ik me toch af waar de grens ligt”, zei Schols gisteren op Eén.
En dus ging hij eens bekijken hoe de ticketprijzen van Rock Werchter evolueren, en dat vergeleek hij met een aantal zaken. Op een goeie tien jaar tijd zijn de prijzen met 103 procent gestegen, meer dan verdubbeld dus. In 2003 kostte een combiticket 108 euro, in 2015 is dat al 226 euro.
"Prijs Rock Werchter stijgt om meer winst te maken" http://t.co/mEUb7hxlpa
— Bart Schols (@bartschols) January 15, 2015
Eigen indexsprong
Het klopt wel dat het leven in het algemeen een pak duurder is geworden, maar je moet dat toch ook in perspectief plaatsen. Schols merkt op dat de prijs van een brood in diezelfde periode bijvoorbeeld ‘maar’ 33 procent duurder is geworden. Het gewoon op de index steken, mag Schueremans dus niet doen. “Hij heeft toch wel zijn eigen indexsprong gelanceerd”, luidt het.
En hoe zit het met de gages van de groepen zelf? Ook die vragen intussen meer geld dan tien jaar geleden. Bands als Foo Fighters en Muse vragen al snel meer dan een miljoen euro om twee uurtjes te komen optreden. “Maar als de ticketprijzen enkel stijgen om die loonsverhogingen voor de groepen te compenseren, dan zou de winst niet stijgen”, legt Schols uit. Maar dat klopt echter niet. Rock Werchter zorgt voor het merendeel – “meer dan driekwart” – van de inkomsten van Live Nation België, en in de periode 2003-2013 steeg die winst met 82 procent (de ticketprijzen van Rock Werchter stegen in dat decennium met 85 procent). In 2003 ging het om een winst van 7,093 miljoen euro, tien jaar later was dat 12,225 miljoen. Het klopt dus niet dat die prijsverhoging enkel nodig is omwille van de index en de verhoogde eisen van groepen.
Vergelijking met buitenland
Er wordt ook wel eens gezegd dat Rock Werchter eigenlijk nog goedkoop is in vergelijking met het buitenland. Maar ook dat argument boort Schols de grond in. Als we vergelijken met Glastonbury en Roskilde, dan klopt het dat een combiticket daar meer kost. Maar anderzijds spelen er op Glastonbury bijvoorbeeld ook meer groepen. Maar als de prijs van een combiticket afgezet wordt tegen het gemiddelde nettoloon in die landen, dan wordt duidelijk dat het bij ons niet echt goedkoper is. Een combiticket Rock Werchter is 10,29 procent van een gemiddeld netto maandloon in België. Voor het Britse Glastonbury is dat 10,24 procent, voor het Deense Roskilde is het 9,78 procent, en voor het Franse Main Square zelfs maar 6,62 procent.
Herman Schueremans reageert ietwat geïrriteerd aan De Standaard. “Met dit soort van scheve redeneringen maken we van iets geweldigs iets lelijks. Je we verdienen geld. Ja, we doen het goed, en dat is maar goed ook. Anders stond België niet aan de top van de wereld met zijn festivals.” De hogere prijzen lijken de festivalgangers alleszins niet te deren. De eerste festivaldag – donderdag 25 juni – is namelijk al uitverkocht. En laat ons eerlijk zijn: Rock Werchter en bij uitbreiding Live Nation zijn nog altijd commerciële organisaties die gewoon winst willen maken. En dan geldt het principe van vraag en aanbod.