App die je rijgedrag registreert kan autoverzekeringen jongeren tot 50 procent goedkoper maken

De verzekeringssector maakt zich op voor een stille revolutie. Hoe meer je meet, hoe meer je weet. En op basis daarvan kan je veel beter premies gaan bepalen, en dus ook goed gedrag belonen. Axa gaat nu een stapje verder, en wil via een app op de smartphone het rijgedrag van jongeren analyseren. Zo kan de kost van je verzekering tot 50 procent laten dalen, zo zeggen ze.

Data in ruil voor fikse kortingen. En natuurlijk ook een vorm van ‘controle’. Dat is wat verzekeraar Axa voorstelt aan jongeren. “Een betaalbare autoverzekering is een utopie voor vele jongeren. Als marktleider wil AXA jongeren de kans geven om hun verzekeringspremie zelf te beïnvloeden”, zo kondigen ze aan.

Data, data, data

Het voorstel is even revolutionair als logisch: via een app op je smartphone kan je tegenwoordig ontzettend veel data binnentrekken van gebruikers. In combinatie met een registratietoestelletje in de wagen, kan je ongeveer alles meten. Waar je bent, hoe snel je je verplaatst, wat je doet, hoe snel je in de bochten gaat, hoe snel je rijdt ten opzichte van de wagens rondom jou…

Dat kan je allemaal bijhouden en via je telefoon doorsturen naar je verzekeraar. En dat is exact wat Axa vraagt. “Door een aangepaste rijstijl te koppelen aan een zogenaamd ‘pay-how-you-drive’-principe, kan de jonge klant tot 50% besparen op zijn verzekeringspremie”, zo zegt de verzekeraar.

De verzekeraar noemt het systeem ‘Drive Key’. De app registreert vier zaken via de smartphone: snelheid, versnelling, bochten en remmen. En bij elke rit krijg je een beoordelingen. Jongeren onder de 26 die de app gebruiken krijgen meteen 20 procent korting. En hoe veiliger en verantwoorder rijden, hoe meer de premie daalt, tot 50 procent dus.

Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) ondersteunt het initiatief en zal de impact ervan onderzoeken. Ze verzamelen alle data en gaan die organiseren. Zo kunnen ze meteen de impact van het initiatief meten. Niet onlogisch, want als de resultaten van deze test spectaculair zouden zijn (veel veiliger rijgedrag), zou dit wel eens grote gevolgen kunnen hebben voor de sector én voor het beleid.

Istock