BTS lost nieuw album ‘BE’: Een warme knuffel in eenzame dagen

De Koreaanse boysband BTS heeft vandaag hun nieuwste album ‘BE’ op de wereld losgelaten. Voor dat album waren ze bij elke stap bij van het productieproces betrokken. Het resultaat zijn acht emotionele en persoonlijke nummers die aanvoelen als een warme knuffel tijdens de eenzame dagen in lockdown.

‘BE’, het nieuwe album van BTS, is sinds vanmorgen beschikbaar. Het is een album dat dieper ingaat op de coronacrisis en de gevolgen daarvan op ons humeur, onze relaties en onze toekomstplannen. Maar BTS wil ons met het album gewoon ons tweede knuffelcontact worden en ons zo – vanop afstand – een warme knuffel geven.

Eigen inbreng

‘BE’ is het meest persoonlijke album dat BTS in de afgelopen zeven jaar uitbracht. Elk lid van BTS kreeg zo zijn eigen taak bij het maken van het album. Met video’s op YouTube hielden ze hun fans op de hoogte over het proces. Zo kregen we in die video’s ook al enkele hints over wat we van het album kunnen verwachten.

SUGA verzorgde zo de album art voor ‘BE’, Jung Kook was de regisseur van de videoclip en V was verantwoordelijk voor de fotoshoot die gepaard gaat met het album. Die fotoshoot was ook extra persoonlijk voor de leden. Ze stelden namelijk elk een kamer samen met elementen die hun eigenheid weerspiegelen.

Coronapandemie

Het hangt natuurlijk samen met de coronapandemie dat BTS zo nauw betrokken kon zijn bij de creatie van het album. Normaal waren de jongens van BTS dit jaar met hun grootste wereldtournee ooit langs steden over de hele wereld getrokken. Maar door de uitbraak van het coronavirus werd ook hun volledige agenda leeggehaald. En hadden ze dus tijd om zich op alle aspecten van het maken van een album toe te spitsen.

Maar het coronavirus vormt daarnaast ook de rode draad doorheen het album. In de officiële press release stond zo te lezen: “‘BE’ geeft een boodschap van genezing aan de wereld. Het wil zeggen: ‘Zelfs in het licht van het nieuwe normaal gaat ons leven door’. Het album weerspiegelt de gedachten, emoties en diepste twijfels van BTS tijdens het werken aan het album. BTS gaat met het nieuwe album voor een rijker muzikaal spectrum en brengt de meest BTS-achtige muziek tot nu toe.”

Life Goes On

Het titelnummer van het album is Life Goes On. Dat nummer kreeg ook meteen een videoclip. Voor die clip lag de regie dus in handen van Jung Kook, het jongste lid van BTS. Jung Kook, die onlangs ook verkozen werd tot Sexiest International Man, is gepassioneerd door film en deelde al vaker zijn eigen video’s op YouTube.

De clip vormt een verzameling van beelden van de zeven leden in hun appartement, maar er zijn ook beelden waarop ze genieten van de buitenlucht. Op het einde van de clip verandert de sfeer en zien we BTS op het podium. De publiekstribune achter hen is leeg, en het publiek is vervangen door armybombs, de lightsticks van de groep. Die beelden werden gemaakt net na het online concert van BTS, ‘Map of the Soul: ON:E’. Voor dat concert kochten bijna een miljoen fans een ticket.

De wereld staat stil, maar het leven gaat verder

Life Goes On gaat over hoe het coronavirus de wereld veranderde. “One day the world stopped without any warning. Spring didn’t know to wait, showed up not even a minute late. Streets erased of footprints. I lie here, fallen to the ground. Time goes by on its own without a single apology“, zo zingt BTS in de eerste strofe. Later gaan ze verder: “There’s no end in sight. Is there a way out? My feet refuse to move“.

Maar het nummer wil vooral een vorm van steun zijn in deze moeilijke tijden. “Close your eyes for a moment. Hold my hand. To that future, let’s run away.” Want hoewel de wereld nu stil lijkt te staan, ons leven gaat nog steeds verder. Dus moeten we ook proberen om er het beste van te maken. Dit alles zal voorbij gaan en dan zullen we zoals vroeger ons leven kunnen verderzetten. En wij zijn er alvast zeker van dat we dan de kleine dingen veel meer gaan appreciëren.

Die boodschap bevestigde leader RM ook op de persconferentie voor het album. “Wat er ook gebeurt, ondanks alles wat er gebeurt … het leven gaat verder. Dat is het onderwerp, dat is het motief.”

Knuffelcontact

Doorheen de rest van het album blijft datzelfde gevoel ook de rode draad in de songteksten. Zo gaat Fly To My Room over hoe onze hele wereld tijdens de lockdown zo klein is als onze kamer. In de ballade Blue & Grey zingen en rappen de leden van BTS over depressieve en angstige gevoelens.

Het nummer Telepathy heeft een oldskool hiphop vibe maar wanneer je kijkt naar de tekst merk je dat het gaat over het gemis dat gepaard gaat met de lockdown. Hoe je sommige mensen al maanden niet meer hebt gezien, maar dat deze mensen nog steeds even belangrijk zijn. Bij Dis-ease is de link uiteraard rechtstreeks. Dat nummer gaat over hoe het coronavirus de zekerheden in het leven deed verdwijnen, maar dat we de hoop nog steeds niet mogen opgeven, want we zijn sterk genoeg om hierdoor te komen. Het laatste nieuwe nummer Stay gaat dan weer rechtstreeks over hoe BTS hun fans mist. Sinds het begin van het jaar treedt de groep namelijk alleen maar op voor lege zalen, waarbij hun fans wel online aanwezig zijn, maar da’s natuurlijk niet hetzelfde.

De laatste twee nummers zijn het al bekende Dynamite en Skit. In Skit wordt er niet gezongen, maar wel gepraat. Het gaat om een opname van de reacties van RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V en Jung Kook toen ze net te horen hadden gekregen dat Dynamite op één binnenkwam in de Billboard 100. Het volledige album vormt zo een extra knuffelcontact voor de fans van BTS. Alles voelt als één hele dikke en warme knuffel doorheen verschillende genres, maar met eenzelfde boodschap: “We mogen niet opgeven en dit alles zal voorbij gaan”.