Vanwaar die stormlopen bij Action en Primark? Veel mensen hebben geen keuze volgens armoedeorganisaties

Vanwaar die stormlopen bij Action en Primark? Veel mensen hebben geen keuze volgens armoedeorganisaties
EPA

Gisteren openden de winkels opnieuw de deuren in het kader van de versoepeling van de coronamaatregelen. Echte stormlopen bleven uit, behalve bij de budgetwinkels Action en Primark. Armoedeorganisaties reageren nu dat mensen met beperkte middelen weinig andere keuze hebben dan bij die ketens te winkelen. Netwerk Tegen Armoede roept dan ook op om mensen met een uitkering een financiële compensatie te geven, omdat ook voor hen het leven duurder geworden is.

EPA

Sinds gisteren mag er weer gewinkeld worden op voorwaarde dat het principe van social distancing gerespecteerd wordt en er maar een beperkt aantal mensen zich in de winkel bevinden. Er was geen sprake van een ware volksverhuis, maar bij budgetketens als Primark en Action stonden lange files van mensen die de winkel wilden betreden. Armoedeorganisaties stellen nu dat “mensen met een beperkt budget vaak geen andere keuze hebben”. Dat meldt onder meer de VRT.

Armoedevereniging De Zuidpoort vzw stelt dat beide ketens producten aanbieden aan zeer lage prijzen en dat ze daarom zo in trek zijn bij mensen in armoede: “Naast goedkoop, zijn ze meestal vlot te bereiken met het openbaar vervoer. En je kan er cash betalen.”

Ook online shoppen moeilijk

Sommige mensen stellen zich de vraag of (een deel van) deze mensen niet online kunnen shoppen. De Zuidpoort vzw heeft op zijn website een lijst gepubliceerd waarom het voor mensen met een kleiner budget niet altijd eenvoudig is om online te shoppen:

  • Je moet voldoende geld hebben om een product te kopen dat in een fysieke winkel vaak goedkoper is
  • Je moet voldoende geld kunnen uitgeven aan iets als verzendkosten. Of voldoende geld hebben om meteen zo veel te kopen dat je er geen moet betalen
  • Je moet een apparaat hebben om te surfen. (14 procent van de Belgen heeft geen laptop, smartphone of tablet)
  • Je moet een internetverbinding hebben
  • Je moet de kennis hebben om met het apparaat te kunnen werken
  • (20 procent van de Belgen kan geen mails versturen of iets opzoeken)
  • Je moet een betaalkaart hebben
  • Je moet een abonnement hebben op een online betalingssysteem bij je bank
  • Je moet een vast adres hebben (om te laten leveren)
  • Je moet een werkende deurbel hebben. In veel appartementsblokken is de parlofoon stuk en wordt het niet hersteld. “De postbode komt echt niet op het elfde aan jouw deur kloppen”

Extra moeilijk door coronacrisis

EPA

Verder stelt Netwerk Tegen Armoede dat de afgelopen ‘lockdown’-periode erg zwaar was voor mensen in armoede. “Hun uitkering is sowieso te laag om van te leven en nu worden ze ook nog eens geconfronteerd met hogere uitgaven”, klinkt het.

Netwerk Tegen Armoede verwijst ook naar het hamstergedrag aan het begin van de crisis: “Toen was er veel niet beschikbaar en het ging vaak om goedkopere producten. Bovendien zijn veel kortingen lange tijd weggevallen en lopen hun energiefacturen hoger op omdat ze meer thuiszitten.”

Vraag naar financiële compensatie

Door de coronamaatregelen was het voor mensen in armoede ook niet altijd mogelijk om beroep te doen op voedselbanken en liefdadigheidsorganisaties. Netwerk Tegen Armoede roept daarom op om een financiële compensatie te voorzien voor mensen met een uitkering: “Ook zij hebben nu meer kosten en moeten naar elke euro kijken.”

Gesponsorde artikelen