Het coronavirus heeft onze levens (voor een tijdje) onherroepelijk veranderd en dat heeft ook zijn impact op de telecomoperatoren in ons land. Ondanks het feit dat er in heel wat sectoren voor een financieel bloedbad gevreesd wordt, weten marktleiders Proximus en Telenet hun winsten stabiel te houden.
Bij Telenet is er tijdens het eerste kwartaal van dit jaar (januari, februari en maart) sprake van een geboekte omzet van 653 miljoen euro. Dat is een stijging met 4 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Dat meldt onder meer De Tijd. De nettowinst liep van 14 miljoen euro naar 153,2 miljoen euro. Telenet wist maar liefst 8.100 nieuwe breedbandklanten te strikken, de sterkste groei in vier jaar tijd.
(Oxford begint met testen van coronavaccin op mensen: productie voor de winter klaar.)
Televisie boomt
Wel stelt Telenet dat de zaken op andere vlakken dan de televisieabonnementen een stuk minder goed boeren. Dat is onder andere te wijten aan de coronacrisis die in maart al volop aan de gang was. Er was in het eerste kwartaal van 2020 sprake van een daling van het aantal klassieke kabeltelevisieabonnementen met 3 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar, voor breedbandabonnementen was dat een stijging met 1 procent.
Vaste telefonie daalde met 3 procent, mobiele telefonie steeg met 4 procent en triple-play, het combinatiepakket van internet televisie en telefonie, kende een achteruitgang met 3 procent.
Bijna 60 euro per maand
Telenet-klanten maken gemiddeld gebruik van 2,29 diensten van het telecombedrijf en besteden nu gemiddeld 58,3 euro per maand. Dat is een toename met 2 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. Die groei lag volgens Telenet voornamelijk aan het toenemend gebruik van productbundels en aan de stijging van het aantal premium breedbandklanten. Ook werden er sinds vorig jaar een aantal prijsstijgingen doorgevoerd.
Tijdens de maanden van de coronacrisis die nog voor ons liggen, verwacht Telenet een matig negatieve en tijdelijk impact op financieel vlak. Het telecombedrijf wijst erop dat het verschillende televisiemedia in handen heeft. Die zijn voor hun inkomsten afhankelijk van reclame, wat in coronatijden niet evident is. Ook kunnen de uitzendingen van sportwedstrijden niet doorgaan. Telenet zegt ook minder (mobiele) telefoons te verkopen doordat de winkels niet langer open zijn.
(Basketbalcompetitie NBA overweegt om het huidige seizoen uit te spelen in Disney World.)
Beperkte impact bij Proximus
Ook concurrent Proximus wist de winst stabiel te houden tijdens het eerste kwartaal van 2020. Ook bij deze telecomoperator spreken ze van “een beperkte initiële impact”.
“De meeste activiteitendomeinen van Proximus hebben zich bijzonder goed bestand getoond tegen de beperkte impact van Covid-19”, zegt Proximus-CEO Guillaume Boutin in een persbericht. “Dit heeft ons toegelaten een stabiele ebitda te realiseren, mede dankzij onze goede kostenbeheersing.” De ebitda slaat op de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en waardeverminderingen.
(De laatste iconische platenwinkel in Hollywood moet verhuizen door de coronacrisis.)
Daling van omzet door coronavirus
Op de thuismarkten daalde de omzet met 1 procent tot 1,09 miljard euro. Proximus spreekt van “enkele initiële negatieve effecten gerelateerd aan Covid-19”. Boutin stelt dat deze daling wellicht te wijten is aan enkele commerciële acties zoals bijkomende mobiele datavolumes zonder meerkost, gratis bellen van vast/mobiel naar vaste lijnen en een verruimde toegang tot content.
Proximus zette deze acties op poten uit solidariteit met de klanten in het kader van de coronacrisis. Ook was er sprake van minder omzet uit roaming door het reisverbod.
(Jambon voert de forcing, met de nodige politieke risico’s: Vlaams lot mee in federale handen.)
Internetaansluitingen onmogelijk
Proximus zei ook dat het aantal klanten voor televisie, internet en mobiele producten toegenomen was. Door de coronacrisis konden echter bijna 7.000 internetklanten niet aangesloten worden door de beperkte klanteninstallaties. Zonder de coronacrisis zou er bij Proximus sprake geweest zijn van een nettotoename van zowat 8.000 klanten voor vast internet.
(Zuid-Europa denkt aan ‘corona-paspoort’ voor reizigers: redding van toerismesector?)