De Lijn doet wat de NMBS al lang afschafte: kosten verhalen op de nabestaanden

De Lijn heeft een schadevergoeding van 109,75 euro gestuurd naar de ouders van een jongeman die om het leven kwam bij een auto-ongeval. Doordat de weg 16 minuten werd afgesloten, moest de Lijnbus omrijden. De ouders zijn gekwetst. 

“Op 13 februari 2014 was u betrokken bij een verkeersongeval te Hoboken. Hierbij werden onze diensten gestoord van 20.37 uur tot 20.53 uur. Wij wensen vergoed te worden voor de schade die we hebben geleden ten gevolge van deze dienstonderbreking. Schade die op 109,75 euro geraamd wordt”, zo staat te lezen in de brief, gepubliceerd in Het Nieuwsblad en door VTM.

NMBS deed dat ook… en schafte het af

Daarmee doet De Lijn iets wat de NMBS al jaren geleden afschafte: de nabestaanden opzadelen met een schadevergoeding, voor iets waar ze zelf ook slachtoffer van zijn en geen schuld aan hebben. Eén derde van de vertragingen van de NMBS is te wijten aan ‘derden’, waaronder zelfmoorden. Daar komen heel wat kosten bij kijken (duizenden euro’s), die de NMBS terugvraagt aan de familiale verzekering of de notaris die de erfenis beheert, maar niet meer aan de nabestaanden zelf. Daarvoor kreeg ze te veel kritiek. Een lesje dat De Lijn nog niet heeft geleerd. 

Het was een standaardbrief, die bij de ouders hard aankwam. “Zonder te informeren naar de toestand van mijn zoon… De Lijn beseft niet hoe hard dit aankomt bij de nabestaanden.” De woordvoerder van De Lijn geeft toe dat het hard is, maar is niet van plan de brief aan te passen bijvoorbeeld naar de afloop van het ongeval. “We kunnen niet checken hoe een verkeersslachtoffer er aan toe is. De privacywet verbiedt ons dat.”

Andere schadevergoedingen?

De Lijn heeft natuurlijk een plicht tegenover haar reizigers, die rekenen op het uurschema en kwaad worden bij vertragingen, vooral omdat de communicatie over de oorzaak grotendeels ontbreekt. Net als de NMBS lijdt het bedrijf hieronder: de betrouwbaarheid staat onder druk, en dus ook het aantal reizigers.

Maar praat dat de schadevergoeding goed? Het is niet alsof De Lijn, en zeker de bussen niet, het toppunt van betrouwbaarheid zijn en nooit in de file staan en vertraging oplopen. Stuurt De Lijn dan ook schadeloosstellingen naar de gemeente en de provincie voor structurele files? Naar de weermannen als ze zich vastrijden in de sneeuw? 

En waar kunnen reizigers terecht als De Lijn te vroeg vertrekt aan de halte? Betaalt De Lijn dan ook schadevergoeding voor de opgelopen vertraging met mogelijks gemiste treinen/te laat aan de kinderopvang/op het werk tot gevolg? 

Bron: Het Nieuwsblad, Het Laatste Nieuws