‘De Sims 4’ komt met nieuwe update: Spelers beslissen mee over andere levens

De spelers van De Sims 4 krijgen binnenkort nieuwe mogelijkheden. Zo kunnen ze vanaf 30 november ook mee beslissen over de levens van niet-speelbare personages. Dat wil zeggen dat iedere speler zijn buurvrouw in het spel kan aanzetten tot een verhuis, of dat de speler zijn beste vriendin kan overtuigen een kindje te krijgen. Dat lieten de makers van het spel weten op hun blog.

Ieder spel heeft het wel. Niet-speelbare personages of non playable characters (npc’s). Ook voor het EA-spel De Sims 4 is het niet nieuw. Als speler start je een eigen familie of huishouden, en hoef je je van de rest van het dorp niks aan te trekken. Iedereen doet zijn ding en iedereen heeft zijn eigen leven. Daar komt met de nieuwe update dus lichtjes verandering in. Met het nieuwe project Buurtverhalen kan iedereen nu mee beslissen over het lot van anderen.

Buurtverhalen

In de nieuwe optie Buurtverhalen kan je vrienden aanzetten tot het stichten van een gezin.
(EA Games)

De komst van Buurtverhalen werd door een van de makers, Nate, aangekondigd op de Sims-blog. Daarin vertelde hij ook dat de nieuwe update in fases en verschillende releases zal komen. De eerste release richt zich op personages en npc’s die dicht bij het huishouden staan. Zo zal je bijvoorbeeld inspraak hebben in het leven van collega’s, vrienden en babysitters.

Het belangrijkste om te weten is dat al die veranderingen enkel onder invloed van je eigen Sim zullen gebeuren. De laatste en uiteindelijke beslissing ligt zogezegd nog altijd bij het personage zelf. Daardoor zal je ook op geen enkel moment in het lichaam van die vriend of collega kruipen of van huishouden veranderen. Zie het een beetje als een vriend of vriendin die om advies komt vragen. De ene volgt het blindelings, terwijl de andere je goed bedoelde tips negeert. Later, bij nieuwe releases, zullen die mogelijkheden uitgebreid worden naar de volledige buurt.

‘Non playable characters’

Npc’s komen voor in iedere game. Denk maar aan de chauffeurs die je overvalt in Grand Theft Auto of de mensen die je neerschiet tijdens je missie in Call of Duty. Ze worden, in tegenstelling tot veel personages in online games, door niemand bemand. Het beste voorbeeld van een non playable character is misschien wel de rol van Ryan Reynolds in de film Free Guy. Daarin ontdekt zijn personage Guy dat iedere dag er hetzelfde uitziet en dat hij als bankbediende iedere dag overvallen wordt. Op een dag vindt hij een bril en komt hij zelf in het spel terecht, tot grote verbazing van de online spelers en makers. Want het is de eerste keer dat een npc tot leven komt.

Met de nieuwe update in het Sims-spel lijkt het alsof de industrie klaar is om niet-speelbare personages toch speelbaar te maken.

Meer
Lees meer...