Streamingdiensten doen er alles aan om kijkers bij zich te houden. Eerder dit jaar werd al bekendgemaakt dat Netflix met een goedkoper abonnement zou komen om de drempel naar het platform kleiner te maken, en nu volgt ook Disney+. Op dit moment zijn de goedkopere opties nog niet beschikbaar in België.
Dat de concurrentie tussen de verschillende streamingdiensten alsmaar toeneemt, is geen nieuws meer. Ondertussen zijn er zoveel verschillende opties, dat de platformen zich moeten gaan heruitvinden. Om die reden kwam Netflix eerder dit jaar al met een goedkoper abonnement, waarbij gebruikers minder moeten betalen, maar wel reclame te zien krijgen. Disney+ volgt nu dat voorbeeld.
Disney+
De streamingdienst Disney+ doet het niet slecht. Sinds de lancering in 2019 kwam het platform al met verschillende originele series. Die series maakten vaak deel uit van grote franchises zoals het Marvel Cinematic Universe en Star Wars. Daardoor kon het ook meteen op goeie kijkcijfers rekenen van de vaste fanbases.
Naast franchises staan er op de streamingdienst ook heel wat series waarvan Disney de rechten heeft overgenomen. Zo zijn de meeste Hulu-series op Disney+ te volgen en staan bij ons ook tv-programma’s van de Amerikaanse zender ABC op het platform. Denk daarbij maar aan Grey’s Anatomy en Abbott Elementary.
Goedkoper abonnement
Om die gigantische catalogus naar een nog breder publiek te brengen, lanceert Disney+ nu ook een goedkoper abonnement. Daarbij zal de kijker een maandelijkse bijdrage van 8 dollar (7,58 euro) moeten betalen in plaats van 10,99 dollar (10,41 euro). Maar voor die lagere prijs moet je er wel 4 minuten reclame per uur bijnemen. Het bedrijf werkt voor de advertenties samen met 100 adverteerders.
Of er net als bij Netflix enkele series verdwijnen bij dat goedkoper abonnement, is nog niet bekend. Maar de goedkopere optie is dan ook nog niet beschikbaar in ons land. Het is ook nog niet bekend wanneer dat wel het geval zal zijn.