Left Right
scrollTop top

Dit moet je weten als je dit jaar in een vliegtuig stapt


Dit moet je weten als je dit jaar in een vliegtuig stapt

Heb je last van vliegangst? Dan hebben we goed nieuws, want 2013 was officieel het veiligste jaar ooit in de luchtvaart. AirlineRatings.com deelde naar jaarlijkse gewoonte sterren uit aan de veiligste én de slechtste vliegtuigmaatschappijen.

En de veiligste maatschappij is…

Qantas! De Australische luchtvaartmaatschappij heeft tot op heden nog nooit een dodelijk ongeval gehad. En dat terwijl Qantas toch al sinds de jaren 50 commerciële vluchten uitvoert. AirlineRatings.com geeft de maatschappij de topscore van zeven sterren. Je vliegt overigens niet alleen veilig met Qantas, het comfort is ook dik orde. In de sterren zit immers ook een beoordeling van entertainment, zitruimte en maaltijden aan boord inbegrepen.

Ook deze doen het uitstekend

Op de tweede plaats staat nog een maatschappij die naar Down Under vliegt: Air New Zealand. Voorts in de top tien: Emirates (Dubai), Etihad (Verenigde Arabische Emiraten), Cathay Pacific (Hongkong), Singapore Airlines, Virgin Atlantic (Verenigd Koninkrijk), EVA Air (Taiwan), All Nippon Airways (Japan) en Royal Jordanian.

En Brussels Airlines?

De meeste vliegtuigmaatschappijen kan je tegenwoordig zeker vertrouwen. Van de 448 maatschappijen in de lijst hebben liefst 137 zeven sterren gekregen. Ook Brussels Airlines doet het zeer goed met 6 sterren voor veiligheid.  Thomas Cook krijgt de topscore voor veiligheid, maar haalt slechts 2,5/5 als productrating. Jetairfly krijgt 4 sterren, maar doet het zeer goed in de beoordeling van hun product. Ryanair krijgt 5 sterren voor veiligheid en 2,5 op 5 voor het product.

Veiliger dan ooit

Sinds 1945 zijn er nooit minder doden gevallen dan in 2013. ASN noteerde 29 ongevallen met 269 doden. Het tienjarig gemiddeld staat op 32 ongevallen en 719 doden per jaar. De voorbije jaren is er een duidelijke dalende trend te zien.

Waar liep het toch mis?

Het ergste ongeluk was de crash van een Boeing 737 van Tatarstan Airlines op 17 november. Het toestel was in Moskou opgestegen, maar crashte tijdens de landing in Kazan. Voorts kwamen op 16 oktober 49 mensen om het leven in Laos en in Zambia stierven op 29 november 33 mensen. Opvallend in het lijstje met de zwaarste crashes is dat vooral oktober en november donkere maanden waren.

Met wie vlieg je beter niet mee?

Als je de scores van AirlineRatings.com ter harte neemt, stap dit jaar dan zeker niet in een toestel van Kam Air (Afghanistan), Scat (Kazachstan) of Bluewing Airlines (Suriname).

De landing van het jaar

How low can you go? In augustus werd deze landing gefilmd op de luchthaven van Skiathos, een Grieks eiland. Aangezien de landingsbaan erg kort en smal is, moeten piloten zo dicht mogelijk bij het begin van de baan de grond raken. Maar deze landing van een toestel van Air Italy deed zelfs de mensen van Skiathos versteld staan.

Goed bezig

Voor Boeing was 2013 een topjaar. Het verbeterde het record van het totale aantal afgeleverde commerciële toestellen. Boeing leverde in 2013 liefst 648 vliegtuigen. Op het einde van het jaar had het bedrijf bovendien 5.080 bestellingen, ook dat is een nieuw record.


Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…


Corona Virus Update