Elk lid van BTS 13 miljoen euro rijker door beursgang Big Hit Entertainment

Big Hit Entertainment, het management van onder andere de razend populaire K-popgroep BTS, zit sinds vandaag op de beurs. Daardoor kunnen er aandelen gekocht worden. Een groot deel van die aandelen blijft echter bij Big Hit zelf, waarbij de leden van BTS in totaal bijna een half miljoen aandelen in hun bezit hebben.

De leden van BTS zijn vandaag nog wat rijker geworden. Hun management Big Hit Entertainment zit sinds vandaag op de beurs. Elk lid van de populaire K-popgroep kreeg 68.385 aandelen in handen, waardoor ze elk ook 13 miljoen euro rijker zijn geworden.

13 miljoen euro per lid

Toen Big Hit Entertainment de plannen voor de beursgang bekendmaakte, liet het bedrijf ook al weten dat de leden van BTS aandeelhouder zouden worden. De zeven leden van de groep kregen zo elk maar liefst 68.385 aandelen in handen. Waardoor ze in totaal dus bijna een half miljoen aandelen in hun bezig hebben.

Big Hit Bang Si-hyuk
Het managementteam van Big Hit Entertainment, met CEO Bang Si-hyuk centraal (grijs kostuum) – Bron: Isopix

Aanvankelijk zou één aandeel van Big Hit 135.000 won (100,55 euro) kosten, maar die waarde steeg vandaag tot 258.000 won (192 euro). Daardoor zijn RM, Jin, SUGA, j-hope, Jimin, V en Jung Kook elk op slag 17,6 miljard won (13,1 miljoen euro) rijker. Daarnaast mogen ze ook nog aandelen bijkopen. Ook de andere werknemers van Big Hit Entertainment konden via een aandeelhoudersvereniging intekenen voor aandelen met een totale waarde van 314 miljard euro. Elk van de 297 fulltime werknemers van het bedrijf kan zo ongeveer een miljoen euro aan aandelen bezitten.

De totale waarde van Big Hit Entertainment ligt op 8,7 biljoen won (6,5 miljard euro), daarvan heeft CEO Bang Si-hyuk (Hitman Bang) meer dan 2,4 miljard euro in handen.

Risico

Je kan nu misschien denken dat een investering in Big Hit entertainment een slimme zet is, maar verschillende experts zien toch risico’s. Big Hit haalde een lange tijd alle inkomsten uit de verkoop van albums, merchandise en concerttickets van BTS. Ondertussen heeft het bedrijf ook andere K-popgroepen toegevoegd, waaronder de eigen nieuwe K-popgroep TXT en binnenkort ook de gloednieuwe groep Enhypen. Maar het heeft ook verschillende andere K-popbedrijven opgekocht, waardoor er nog andere groepen zoals Seventeen, GFriend en NU’EST onderdeel uitmaken van Big Hit Entertainment.

Maar die andere groepen vertegenwoordigen nog steeds maar een kleine portie van de inkomsten van Big Hit Entertainment. In de eerste helft van het jaar zou BTS namelijk nog steeds goed zijn geweest voor 90 procent van de inkomsten van Big Hit. En dat is wat investeren in het bedrijf toch risicovol maakt.

Legerdienst

De verplichte legerdienst komt namelijk dichterbij voor de leden van BTS. Elke gezonde Zuid-Koreaanse man moet zich tussen zijn 18de en 29ste verjaardag aanbieden bij het leger voor een dienstplicht van minimum 21 maanden. Jin, het oudste lid van BTS, wordt op 4 december 2021 29 jaar en SUGA op 9 maart 2022. De twee moeten dus voor die data hun legerdienst aanvangen. Het is nog niet geweten of Big Hit alle leden samen zou sturen, of ze allemaal laten gaan wanneer de deadline daar is. Maar het verlies van één of meerdere leden kan natuurlijk een impact hebben op de populariteit van BTS, al lijkt het ons onwaarschijnlijk dat de groep fans zou verliezen door de legerdienst.

Daarnaast is de Zuid-Koreaanse overheid druk aan het overleggen of er een uitzondering moet komen voor K-popgroepen die hun land voldoende gediend hebben. BTS leverde de Zuid-Koreaanse economie vorig jaar zo’n 5,5 biljoen won (3,91 miljard euro) op en de release van het nummer Dynamite in augustus was nu al goed voor 1,7 biljoen won (1,2 miljard euro).

Winst in coronajaar

Big Hit wist, vooral door de populariteit van BTS, dit jaar zelfs winst te boeken. Hoewel het bedrijf de wereldtournee van BTS moest afgelasten, kon het door de verkoop van cd’s en tickets voor online concerten toch afklokken op 49,7 miljard won (zo’n 37 miljoen euro) winst. Daarbij zit de opbrengst van het online concert Bang Bang Con: The Live in juni. Dat concert werd bijgewoond door meer dan 756.000 betalende kijkers uit meer dan 100 verschillende landen. Daarmee bracht het in totaal meer dan 17 miljoen euro op.

Eerder deze maand hield BTS opnieuw een online concert, Map Of The Soul: ON:E. Meer dan 993.000 fans uit 191 verschillende landen kochten een ticket voor dat concert, waardoor het meer dan 36,8 miljoen euro opbracht. Het is dus duidelijk dat BTS nog steeds aan populariteit wint, zelfs in een jaar waarin ze niet fysiek kunnen optreden voor hun fans.

Meer
Lees meer...