Hamburg over 20 jaar grotendeels autovrij

Hamburg heeft een opmerkelijk toekomstplan: de Duitse stad wil het centrum binnen de vijftien à twintig jaar grotendeels autovrij maken. Daarom begint het met groene boulevards aan te leggen tussen binnenstad en buitenwijken.

Hamburg zal de hele stad niet volledig autovrij maken, maar wel de wagen wel overbodig proberen te maken. Dat hoopt het te bereiken met de aanleg van een enorm netwerk van groene zones en fiets- en wandelpaden. Die paden moeten dan bestaande en nieuwe parken, speeltuinen en recreatiedomeinen met elkaar verbinden. Bovendien zullen er groene boulevards worden aangelegd tussen de binnenstad en de buitenwijken, wat het gebruik van de fiets moet aanwakkeren. 

Het plan moet niet alleen mensen uit de buitenwijken aansporen de auto thuis te laten, ook de inwoners van de binnenstad moeten die minder gebruiken. Door grote groene gebieden in de binnenstad, moet die beter leefbaar worden. Daardoor zouden de inwoners minder de behoefte voelen om in het weekend met de wagen de stad te ontvluchten. Bovendien zullen de groene zones de regio ook gezonder maken, en de gevolgen van de klimaatsverandering hopelijk wat inperken. De havenstad is namelijk erg kwetsbaar voor overstromingen. De afgelopen zestig jaar steeg het waterpeil er zelfs al met 20 centimeter.

Hamburg is niet de eerste stad die auto’s wil mijden, maar uiteindelijk wel een van de grootste. Een grote autovrije stad is er zelfs niet, meestal houdt het op bij autovrije of zelfs maar autoloze zones. Voor echte autovrije zones moet je voornamelijk kijken naar kleine eilanden, zoals de Duitse eilandjes in de Noordzee, of enkele Engelse Channel-eilanden.

Freiburg

Freiburg im Breisgau is een van de Duitse steden met het grootste autovrije gedeelte. Het middeleeuwse universiteitsdeel in het centrum is autovrij, net als de stadsdelen Vauban en Rieselfeld. In totaal gaat het dus om autovrije delen met in totaal 25.000 inwoners.

Cinque Terre

Cinque Terre is een verzameling van vijf kleine dorpen aan de Italiaanse Riviera. De dorpjes zijn gebouwd op de ruige rotsen, en zijn grotendeels autovrij. De andere delen van de dorpjes – die deel uitmaken van het Unesco Werelderfgoed – zijn erg autoluw.

Venetië

Wie naar Venetië gaat, neemt uiteraard een van de vele gondels om zich voort te bewegen. Het mag dan ook niet verbazen dat het oude stadsdeel, waar zo’n 70.000 mensen wonen, volledig autovrij is. Enkel aan het plein bij het busstation mogen auto’s komen.

Zermatt

Zermatt is een dorp in de Zwitserse Alpen, waar enkel elektrische voertuigen mogen rijden. Verbrandingsmotoren zijn er uit den boze, omdat die te veel luchtvervuiling veroorzaken. Die beslissing werd genomen omdat het zicht op de Matterhorn te vaak verstoord werd. Bezoekers moeten de gemeente bereiken met elektrische taxidiensten, bussen of met de trein.

Giethoorn

Giethoorn wordt ook wel eens Hollands Venetië genoemd, omwille van de vele kanalen. Het dorp telt zo’n 2.600 inwoners, maar toch is de enige verbinding over land een fiets- en wandelpad. Het voornaamste verkeer vindt er bijgevolg over water plaats.

Quebec City

Aangezien Amerikanen verzot zijn op hun wagen, mag het niet verbazen dat het grootste autovrije gedeelte van Noord-Amerika in Canada ligt. Vele straten in het oudere gedeelte van Quebec zijn autovrij, net als de Rue Saint-Jean voor het grootste deel van de dag.
Meer
Lees meer...