Left Right
scrollTop top

Hoe Netflix met 76.897 filmgenres de kijker verovert: dit is wat de Vlaamse tagger moet doen


Hoe Netflix met 76.897 filmgenres de kijker verovert: dit is wat de Vlaamse tagger moet doen

Streamingdienst Netflix is op zoek naar een Vlaamse of Nederlandse ‘tagger’. Een filmliefhebber die als job naar films en tv-series moet kijken, en vervolgens een aantal ‘tags’ in het systeem ingeven. Wat?!? Wel, het systeem van Netflix zit als volgt in elkaar.

Vlaamse of Nederlandse filmfanaten die kans willen maken om bij Netflix aan de slag moeten gaan, zullen wel een goed cv moeten kunnen voorleggen. Want het systeem van Netflix is zo gedetailleerd dat je echt wel iets van film moet kennen. Gewoon liefhebber zijn is niet voldoende, nee, de meeste ‘taggers’  hebben zelfs een filmopleiding genoten.

Waar Netflix de dienst ook introduceert, overal weet het een mooi marktaandeel te bereiken. Dat is deels te danken aan het gigantische aanbod voor een relatief lage prijs, en het gemak waarmee gebruikers snel een serie of film zonder reclame kunnen bekijken. Maar enkel daarmee kan het succes niet verklaard worden. Netflix heeft een manier gevonden waarmee ze de klant in hun greep kunnen houden, door ze steeds weer nieuwe films en series aan te bieden die aan hun noden voldoen. Netflix kent de klant helemaal, en weet precies wat er moet worden aangeprezen. Hoe? Aan de hand van 76.897 subgenres.

Het viel een reporter van The Atlantic op hoe gedetailleerd – en bizar persoonlijk – Netflix films en series kan aanraden. Het gaat dan veel verder dan de typische omschrijvingen als thriller of komedie, maar wel genres als Grappige Films over Road Trips uit de Jaren 80. De reporter slaagde er met een speciaal script in om zo alle genres uit de databank van Netflix te halen, en dat waren heel erg veel: 76.897 op het moment van schrijven. Het blijkt een werk van jaren te zijn, opgestart door vicepresident van Netflix Todd Yellin.

Beoordeling

Yellin laat een groot team de hele catalogus videobestanden bekijken en analyseren. Netflix moest namelijk meer kunnen dan enkel films aanraden op basis van een sterrenbeoordeling die gebruikers geven. Elke film moet gedetailleerde microtags krijgen, op basis van de beoordeling van de analisten. Zo heeft elke film bijvoorbeeld een romantiekgehalte van 1 tot 5, niet alleen de romantische films. Ook krijgt het einde van de film een beoordeling gaande van droevig tot gelukkig. Maar er is meer, veel meer. Er zijn microtags over de locaties uit de film, de plot, de hoofdrolspelers, … Het is wat Yellin de Netflix Quantum Theory noemt, en een hele theorie is het ook wel. De analisten moesten namelijk eerst een handleiding van tientallen pagina’s leren.

getty images

“Het is leuk om te kunnen voorspellen dat iemand een film 3 sterren zou geven, maar het moest handiger worden”, zei Yellin. Netflix vaardigde zelfs een prijs van 1 miljoen dollar uit om het sterrensysteem te verbeteren, maar de winnaar wist na jaren proberen de voorspelling amper 10 procent efficiënter te maken. En dus moest het anders. “We wilden de personalisatie van onze dienst belichten, omdat we trots zijn als we de juiste titel op het juiste moment aan de juiste persoon aanraden. We taggen hoeveel romantiek er in een film zit, maar we gaan dat niet aan de gebruiker tonen. Wel kunnen we zo films aanraden aan de hand van wat we over een persoon weten.” Zo zullen bijvoorbeeld enkel actiefilms met veel romantiek in de lijst staan, hoewel romantiek traditioneel geen bepalende factor is bij dat genre.

Het systeem wordt door de jaren heen geperfectioneerd, en kan de belangrijke zaken voor een bepaalde persoon scheiden van de ruis, net zoals bijvoorbeeld de tijdslijn van sociaalnetwerksite Facebook dat kan. En dat is waar Netflix het grote voordeel behaalt in vergelijking met de concurrentie. Of zoals het bedrijf zelf in een blogbericht schreef: “Des te beter Netflix toont dat het je kent, des te groter de kans dat je klant blijft.” En het gaat verder dan dat. Of denk je dat House of Cards – gemaakt door Netflix – een hit werd bij toeval? Nee, dat is omdat het bedrijf meer kan dan raden wat kijkers willen. De medewerkers weten het. En zo’n persoon zoeken ze nu dus ook voor Nederlandstalige content.

getty images

Deze artikelen kunnen u misschien ook interesseren…