Ridley Scotts ‘House of Gucci’ bevat veel drama, maar feitelijk weinig mode

Het biografische misdaaddrama van Ridley Scott heeft het allemaal: de iconische Lady Gaga in de hoofdrol én een boeiend verhaal over het familiedrama van het wereldbekende modebedrijf Gucci. Wat wil je nog meer? Minstens even complimentwaardig is de acteerprestatie van Jared Leto, die haast onherkenbaar is in de rol van Paolo Gucci. Kortom, verwacht je vooral aan zéér veel drama, mogelijk nog meer als op Temptation Island. House of Gucci verschijnt 24 november in de bioscoop.

(Opgelet voor spoilers hieronder!)

De meer dan tweeënhalf uur durende film, geregisseerd door Ridley Scott (Blade Runner, Gladiator, The Martian), volgt het leven van Patrizia Reggiani (Lady Gaga). Zij weet zich te huwelijken met Maurizio Gucci en maakt zo deel uit van de Gucci-familie, het bekende Italiaanse modebedrijf. Patrizia’s grote ambities zorgen echter voor het ontstaan van familievetes, in een periode van drie decennia waarbij liefde, verraad, decadentie, wraak en uiteindelijk moord de bovenhand nemen. In het biografisch misdaaddrama zien we wat een naam betekent, wat hij waard is en hoe ver een familie kan gaan om de macht in handen te krijgen.

Lady Gaga versus Jared Leto

De reviews over Gaga’s performance klinken vrijwel positief, ze geniet van een ongeveer dezelfde ontvangst als in A Star Is Born, waar ze naast Bradley Cooper in de hoofdrol schitterde. Ze speelde de rol van Patrizia Reggiani namelijk vol overgave, iets wat haar wel eens een Oscar zou kunnen opleveren. Waar dus eigenlijk bijna niets op aan te merken valt, is de acteerkunst. De chemie tussen Driver en Gaga is ongelofelijk geloofwaardig.

Jared Leto onherkenbaar als Paolo Gucci (rechts) en Lady Gaga als Patrizia Reggiani in House of Gucci (2021) – bron: Landmark Media/Isopix

Het accent van Lady Gaga klinkt echter meer Russisch dan wat anders, terwijl Adam Driver hier en daar gewoon in zijn vertrouwd Amerikaans Engels viel. Maar Jared Leto bewees het tegenovergestelde, want hij was haast onherkenbaar door de make-up en een misschien licht vals en overdreven Italiaans accent. Maar wel exact dat, een Italiaans accent. Een heel onverwachte verschijning was die van de legendarische Salma Hayek (The Eternals). Via een oude televisie kwam zij tevoorschijn als een waarzegster, ergens iets over de helft van de film. Een rare rol voor zo’n geweldige actrice zou je denken, en toch zou er niemand een overtuigendere low life handlangster van Patrizia kunnen hebben gespeeld dan haar.

Maar volgens ons was niet Gaga, maar net Jared Leto de échte underdog in deze film, net zoals in zijn rol als de Joker in Suicide Squad. Hiermee bewijst hij volgens ons al voor de tweede keer het diverse karakter van zijn acteerkunsten, ongeacht wat de filmcritici schreven. Hét climaxmoment van de hele film? Toen Paolo aka Leto schaamteloos op een Gucci-sjaaltje plaste.

House of Gucci

House of Gucci was helaas wel wat langdradig en is welgeteld vijf minuten korter dan No Time To Die, waar je zelfs na twee uur en drie kwartier nog niet op je uurwerk wou kijken. Maar dat is dan ook niet voor niets een Bond-film, waar vooral actie de spanning erin houdt. Terwijl de dramafilm over de familie Gucci precies draait om dat: familiedrama. Regisseur Ridley Scott leek daar precies zijn weg kwijt te zijn in alle intriges en complotten. Op een gegeven moment bleef het gewoon drama regenen, van de belastingfraude van Aldo (Al Pacino) en het verstoten van Paolo (Leto) tot de huurmoord op Maurizio (Driver).

Jared Leto (uiterst links), Adam Driver, Lady Gaga en Al Pacino (uiterst rechts) – bron: Landmark Media/Isopix

Maar qua chique mode bleven we, met een film over het wereldwijd bekend merk Gucci en icoon van de Italiaanse Dolce Vita, wel op ons honger zitten. Enkel Gaga paradeerde als Patrizia met erg excentrieke en extravagante outfits, of eerder kostuums, maar deed dat vreemd genoeg al zelfs nog voor ze een Gucci was. Maar de allereerste modeshow van de toen nog jonge designer Tom Ford, was wel een klein lichtpuntje.

De gevoelens zijn verdeeld, maar de film is eerder een aanrader voor alle filmcritici- en kenners. Voor het gewone publiek zijn de kleine details mogelijk te verwarrend en onbegrijpelijk. Let wel, House of Gucci is geen komedie, maar een drama. En toch deden sommige momenten je uitbundig lachen, vooral uit absurditeit dan.

Verdiende loon?

Interessant weetje: Lady Gaga zou panters bestudeerd hebben in voorbereiding voor haar rol van Patrizia Reggiani en dat valt op. Patrizia weigerde haar klauwen terug te trekken, zelfs tot op het laatste moment toen het eigenlijk al duidelijk werd dat de strijd verloren was. “Signora Reggiani”, herhaalde de rechter meermaals tijdens haar veroordeling, maar Gaga weigerde te antwoorden. En dan klonken de laatste woorden van haar tekst: “You can call me, Signora Gucci“. Een krachtig einde die je haast van je stoel deed springen voor een staande ovatie met een groot applaus. Maar het einde voor Patrizia was lang niet zo spectaculair als de prestatie van de actrice – na deze rol mogen we Lady Gaga zeker zo noemen – die haar speelde. Patrizia Reggiani werd uiteindelijk veroordeeld tot 29 jaar cel voor de moord op haar ex-man Maurizio Gucci (Driver).

Bijzonder triestig: op het einde van de film te lezen krijgen dat Paolo uiteindelijk in armoede stierf. Ons hart brak.

House of Gucci verschijnt vanaf morgen, 24 november in de bioscoop.

Onze score: 5/10