Huawei en Xiaomi tonen Apple de weg voor lancering eerste elektrische auto

Voor sommige techreuzen is de markt voor smartphones, pc’s en andere draagbare apparaten te klein. De Chinese fabrikanten Huawei en Xiaomi laten hun oog vallen op de markt voor elektrische auto’s en zouden niet de enige zijn. Het hardnekkige gerucht wil dat ook Apple overweegt om de sprong te wagen.

De analyse: Het bedrijf uit Cupertino zou de ervaringen van Huawei en Xiaomi op de markt voor elektrische auto’s kunnen benutten om zijn eigen plannen aan te passen en van een Apple Car een succes te maken.

  • Huawei heeft al verschillende voertuigen onder de naam “Avatr” ontwikkeld, in samenwerking met de autofabrikant Changan Automobile en de Chinese marktleider in batterijen, CATL.
  • Xiaomi staat op het punt zijn eerste bolide te onthullen voor commerciële verkoop in het eerste kwartaal van 2024.

Zwakte: Een sprong maken naar de automarkt is een behoorlijke gok voor fabrikanten van smartphones. Want hoewel kandidaten zoals Huawei en Xiaomi een breed scala aan technologische producten aanbieden – tablets, pc’s, oortjes, horloges, maar ook een rijstkoker – hebben ze niet veel gemeen met auto’s.

Sterkte: Maar dat wil niet zeggen dat ze niets gemeen hebben. Elektrische auto’s bieden een scala aan verbonden functies die ook op smartphones te vinden zijn.

  • Het gaat om wifi- en Bluetooth-verbindingen, ingebouwde besturingssystemen, software voor delen en koppelen met diverse apparaten en bewakingstechnologieën. Aspecten waarop fabrikanten van smartphones het verschil kunnen maken ten opzichte van “echte” autofabrikanten, zoals BYD of Tesla, de marktleiders. Omdat ze een “voorsprong” hebben.
  • Daarom zou Apple er wellicht goed aan doen om de gevallen van Huawei en Xiaomi als “crashtest” te gebruiken voordat het zijn elektrische auto lanceert, in plaats van de prestaties van Tesla te proberen te evenaren.

Volwaardige fabrikant of samenwerking?

Ingezoomd: Om een ​​vooraanstaande positie te verwerven op de markt voor elektrische auto’s – een markt die wordt overspoeld door nieuwe spelers – moeten nieuwkomers die geen echte ervaring hebben, slimme keuzes en allianties maken.

  • Huawei wil geen volwaardige autofabrikant worden. Het Chinese merk geeft er de voorkeur aan om op te treden als ontwikkelaar en leverancier van gespecialiseerde auto-technologieën op het gebied van besturingssystemen, software en functies voor rijhulp. Daarom werkt het samen met verschillende “echte” Chinese autofabrikanten om zijn auto’s te ontwikkelen.
  • De positie van Xiaomi is vrij gelijkaardig. Het Chinese merk is gewend zijn naam te zetten op producten die zijn ontwikkeld door andere bedrijven. Het is heel goed mogelijk dat het deze weg blijft bewandelen met auto’s. Zijn eerste model wordt trouwens gebouwd door BAIC Motor Corp en niet door Xiaomi zelf.
  • Dus in feite geven de twee Chinese fabrikanten nieuwe namen aan auto’s die zijn ontwikkeld door traditionele autofabrikanten.

De geheime plannen van Apple

De speculaties: Vorig jaar suggereerden geruchten dat Apple een soortgelijke positie zou innemen. Het bedrijf uit Cupertino zou in contact zijn geweest met Hyundai en Kia, maar er zou uiteindelijk geen overeenkomst zijn bereikt, mede vanwege deze lekken.

  • Apple zou erop staan alles te overzien wat te maken heeft met de software en verbonden functies van zijn auto. Laten we niet vergeten dat het bedrijf enige ervaring heeft met afstandssensoren, de beroemde LiDAR.
  • Maar het zou ook kunnen besluiten om de auto zelf te produceren. Een nog grotere gok. In beide gevallen zou Apple nauwlettend het succes van de auto’s van Huawei en Xiaomi moeten volgen, zowel wat betreft de verkoopcijfers als de feedback van klanten.
  • Als de Chinese fabrikanten succes hebben op hun nieuwe terrein, kan Apple daar inspiratie uit putten. In het andere geval kan het technologiebedrijf altijd vertrouwen op zijn reputatie, uitstekende relaties met leveranciers en vakmanschap om deze gok tot een succes te maken.
Meer
Lees meer...