Tiger King was in het begin een kijkcijferkanon maar lijkt nu toch te worden ingehaald door de Spaanse serie La Casa de Papel, die wereldwijd een groter publiek aantrekt.
“Het vierde deel van La Casa de Papel zal naar verwachtingen een groter wereldwijd publiek aantrekken”, zei Netflix. Verwacht wordt dat 64 miljoen abonnees naar Tiger King zullen kijken in de eerste vier weken. La Casa de Papel, dat op 3 april gelanceerd is, zou al zo’n 65 miljoen kijkers gelokt hebben.
Nieuwe meetwijze
Netflix meet nu elk ledenaccount dat minstens twee minuten van een serie of film heeft gekeken. “Dat is lang genoeg om aan te geven dat de keuze opzettelijk was”, klinkt het bij het streamingbedrijf. Ervoor mat men vanaf 70 procent van de film of serie.
Nielsen meldde ondertussen dat Tiger King tijdens de eerste tien dagen na zijn release gemiddeld 19 miljoen kijkers had. Meer dan 34 miljoen mensen bekeken minstens een paar minuten van de documentairereeks. Bovendien betwist Netflix de Nielsen-metingen, omdat ze alleen de cijfers op televisies in de VS meten. Wie kijkt buiten de VS of op apparaten zoals smartphones en tablets wordt niet meegerekend
Groot succes
Zowel La Casa de Papel als Tiger King scoorden minder goed dan de beste Netflix-serie tot dusver, The Witcher, die al door 76 miljoen mensen werd bekeken. Ook het derde seizoen van Ozark kent een succes met 29 miljoen kijkers. Ten slotte haalde ook de reality dating-serie Love Is Blind een 30 miljoen kijkers.
La Casa de Papel was ooit te zien op Spaanse televisie, voordat Netflix hem in de zomer van 2018 aankocht. Daar werd de serie al snel erg populair en besloot Netflix nog eens twee seizoenen te maken. Nu bestaat er een vierde seizoen en is het wachten op het vijfde seizoen.