Meta, het moederbedrijf van onder andere Facebook en Instagram, heeft voorgesteld om de prijs van zijn recent ingevoerde advertentievrije abonnementen te verlagen. Daarmee hoopt het een oplossing te bieden voor het toezicht van de Europese Unie op de manier waarop het bedrijf met persoonlijke gegevens omgaat.
Wat ging eraan vooraf?
- Meta is verwikkeld in een aanhoudende strijd met Europa. De EU vindt namelijk dat het techbedrijf de regels rond privacy aan zijn laars lapt door gegevens van gebruikers te gebruiken voor gepersonaliseerde reclame. Meta registreert namelijk al je gegevens en je gedrag op hun applicaties om klanten zo veel gerichter te laten adverteren. Naar eigen zeggen gebeurt dat volledig anoniem.
- Met het invoeren van een betalend abonnement, iets wat begin november gebeurde, wil Meta goodwill creëren bij de strenge Europese toezichthouders. Gebruikers die niet willen betalen, geven namelijk expliciet hun toestemming om hun gegevens te laten gebruiken.
- Zo’n abonnement is echter niet goedkoop. Sluit je het af via internet, dan betaal je 9,99 euro per maand, via de App Store op iOS en de Play Store op Android betaal je 12,99 euro per maand. Dat prijsverschil komt door de kosten die Apple en Google aanrekenen. Bovendien moet je ook nog eens extra betalen voor extra accounts.
- Het principe van “betalen of toestemming” kon al snel op veel kritiek rekenen bij bepaalde personen binnen de Europese Unie. “In de kern blijft alles hetzelfde als het gaat over het verzamelen van allerlei soorten gevoelige informatie over de levens van mensen”, zei adjunct-directeur-generaal Ursula Pachl van de Europese Consumentenorganisatie (BEUC) vorige maand.
Het nieuws:
- Daarnaast kwam er ook kritiek op de hoge prijs van het advertentievrije abonnement, dat “ver buiten proportie” zou zijn volgens privacyrechtengroep NOYB.
- Om die reden heeft Meta nu voorgesteld om hun abonnementskosten te verlagen naar 5,99 euro voor één account en 4 euro per extra account. “Dat is veruit het laagste bedrag dat ieder redelijk mens zou moeten betalen voor diensten van deze kwaliteit”, zei Timothy Lamb, mededingingsadvocaat bij Meta, daarover volgens Politico.
- De Europese Raad voor Gegevensbescherming (EDPB) zou een van de komende dagen advies uitbrengen over het nieuwe voorstel. De kans is klein dat het er volledig akkoord mee zal gaan. Veel organisaties willen namelijk dat Meta in Europa volledig stopt met het verzamelen van gegevens.