De streamingdienst Netflix laat weten dat ze 1 miljoen dollar (zo’n 882.000 euro) zullen schenken aan studiebeurzen in Sub-Sahara-Afrika. Meer specifiek zal dit voor alle studenten zijn die een film- of tv-studierichting volgen. Netflix wil daarmee mogelijks een dominante positie op de Afrikaanse markt bemachtigen, voor andere streamingdiensten er hun pijlen op richten.
Netflix heeft besloten om een vrijgevige schenking van zo’n 1 miljoen dollar (ongeveer 882 duizend euro) te doen aan alle film- en tv-studenten in de regio van Sub-Sahara-Afrika. Deze schenking komt in de vorm van studiebeurzen, waarmee het beurzenfonds in Afrika de kosten zal kunnen dekken van het inschrijvingsgeld, de accommodatie, het studiemateriaal en ook het levensonderhoud van de studenten.
De beurs
Het Netflix Creative Equity Scholarship Fund maakt deel uit van Netflix’ Creative Equity Fund, dat in 2021 werd opgericht om in de komende vijf jaar te worden toegewezen aan verschillende initiatieven over de hele wereld, meldt Deadline. Hieronder valt dus de recente donatie. Verdere partners voor de regio’s van Oost-Afrika en West- en Centraal-Afrika zullen later nog worden bevestigd.
Binnenkort zal dus in de regio van de Southern African Development Community (SADC) een open oproep worden gedaan tot het indienen van de aanvragen van studenten. Dat zal in samenwerking met het fondsbeheer- en adviesbureau Tshikululu Social Investments gebeuren. Maar niet alle studenten zullen kans maken op zo’n beurs. Enkel studenten aan de instellingen waar de begunstigden toelating hebben gekregen om in het academiejaar van 2022 een studie te volgen in de tv- en filmdisciplines zullen hiervan kunnen profiteren.
De 12 Zuid-Afrikaanse instellingen die in aanmerking komen zijn:
- AACA Film and Acting School
- AFDA
- Boston Media House
- Cape Peninsula University of Technology (CPUT)
- City Varsity
- Durban University of Technology (DUT)
- Tshwane University of Technology (TUT)
- University of Cape Town (UCT)
- University of Johannesburg (UJ)
- University of KwaZulu-Natal (UKZN)
- University of Pretoria (UP)
- University of the Witwatersrand
Investering Afrika
“Netflix is enthousiast over het potentieel van de volgende generatie verhalenvertellers en we zijn toegewijd om te investeren in de toekomst van Afrikaanse verhalenvertellers op de lange termijn”, zegt Ben Amadasun, Netflix Director of Content in Africa. “Wij geloven dat er grote verhalen uit Afrika te vertellen zijn en wij willen ons steentje bijdragen door studenten te ondersteunen die gepassioneerd zijn over de film- en tv-industrie. Zodat ook zij uiteindelijk kunnen bijdragen aan het creatieve ecosysteem door meer unieke stemmen en diverse perspectieven te brengen in de Afrikaanse storytelling, die ons wereldwijde publiek aantrekkelijk vindt.”
Het Afrikaanse continent genereert tegenwoordig een hoop van lokale content nu streaminggiganten als Netflix en Disney+ strijden om voet aan de grond te krijgen in een markt die lang genegeerd is. Het jaar 2022 zou dus wel eens het jaar kunnen zijn waarin de wereldwijde media-industrie Afrika eindelijk serieus begint te nemen. Een reeks recente deals tussen Afrikaanse film- en tv-producenten en wereldwijde studio’s en streamers markeert een scherpe verandering ten opzichte van de decennia waarin Afrikaans talent en de Afrikaanse markt werden verwaarloosd, genegeerd of afgewezen. “Ik zit al 20 jaar in deze sector en nu pas zien we een echte explosie, een echt kantelpunt, voor Afrikaanse inhoud”, vertelt de Nigeriaanse tv-pionier Mo Abudu in The Hollywood Reporter. “De realiteit van de markt is veranderd.”
Netflix, dat meer dan de helft van de streamingabonnementen van het continent voor zijn rekening neemt, debuteerde zijn eerste Afrikaanse producties in 2020, te beginnen met de Zuid-Afrikaanse spionagethriller Queen Sono en het tienerdrama Blood & Water uit Kaapstad.