Nieuw op Netflix deze week: het tweede seizoen van ‘Pose’, het derde seizoen van ‘Atypical’, de film ‘The King’ met rijzende ster Timothée Chalamet én de eerste kerstfilm

Een lang weekend deze week en we zijn nog maar zaterdag dus er blijft nog heel veel tijd over om je neer te vlijen voor Netflix. Die hebben weer goed hun best gedaan deze week, want de nieuwe seizoenen van Pose en Atypical zijn nog maar het topje van de ijsberg. En oh ja, de eerste kerstfilm is ook gearriveerd.

Series

Het eerste seizoen van Pose was heerlijke televisie die zich afspeelde in het New York van de jaren 80 toen de holebigemeenschap zich terug trok in ‘houses’, plekken en groepen waar iedereen (“social outcasts and misfits“), achter gesloten deuren weliswaar, helemaal zichzelf mocht zijn en waar geschitterd werd zoals dat in de buitenwereld niet kon. In de ballroomwereld mag je je verkleden en paraderen en je wordt er zelfs voor beloond door een jury en een heleboel gejuich.

In het nieuwe seizoen bevinden we ons in het begin van de jaren negentig. Vogue van Madonna bestormt de hitlijsten en Blanca (Mj Rodriguez) wil dat Angel (Indya Moore) ander werk gaat doen. Het is de start van een nieuw seizoen vol drama en miserie, maar ook kwetsbaarheid, passie en plezier. Wat The Deuce is voor de opkomst van de porno-industrie in New York is Pose voor het zichtbaar maken van de holebi- en transgendergemeenschap in dezelfde stad. Twee historische reeksen. Twee keer met een bewonderenswaardig gevoel voor detail.

Ook van Atypical is er een nieuw, nu al derde seizoen. De kleine reeks over een autistische jongen die op zoek gaat naar de liefde groeide al snel uit tot een publieksfavoriet op Netflix. In het derde seizoen vat Sam zijn hogere studies aan en moet hij ontdekken wat succes eigenlijk voor hem betekent.

Uit Duitsland heeft Netflix Wir Sind Die Welle voor ons in petto. De nieuwe reeks is gebaseerd op de roman Die Welle van Morton Rhue. Rhue gebruikte op zijn beurt een sociaal experiment uit 1967 als inspiratiebron waarmee een leerkracht geschiedenis wilde aantonen dat de kracht van een gedisciplineerde groep (bv. de Nazi’s) veel sterker was dan de kracht van een individu. In Wir Sind Die Welle maken vijf jongeren zich zorgen om de maatschappij en komen onder leiding van een mysterieuze klasgenoot in opstand tegen het groeiend nationalisme.

De Spaanse reeks Hache, tot slot, speelt zich af in het Barcelona van de jaren zestig. De drugbaas Mapica wordt er verliefd op de prostituee Helena waarna die laatste al snel hogerop weet te klimmen en de touwtjes van de heroïnehandel in handen neemt.

Films

De blikvanger bij de nieuwe films is deze week The King, al was het maar omdat én Robert Pattinson én Timothée Chalamet een rol vertolken in deze prent. Chalamet kennen we van films als Call Me By Your Name en Beautiful Boy waardoor hij zich in geen tijd heeft weten op te werpen tot de top van de jonge Hollywoodsterren.

In The King geeft hij gestalte aan Henry V, koning van Engeland van 1413 tot aan zijn dood in 1422, en hij spreekt zijn manschappen moed in voor aanvang van de Slag bij Azincourt. Joel Edgerton, die meeschreef aan het script en ook zelf een rol in de film vertolkt, omschreef de film al als Shakespeare meets Game Of Thrones en hoewel de eerste reviews eerder matig zijn, kreeg The King wel maar liefst 13 nominaties bij elkaar voor de Australische prijzen voor film en televisie (de AACTA Awards) die begin december worden uitgereikt.

Een ander bijzonder en nieuw project is American Son. Actrice Kerry Washington speelde een hele tijd de rol van de moeder Kendra Ellis-Connor op Broadway. Zij komt op een politiebureu in Florida terecht op zoek naar antwoorden na de verdwijning van haar zoon. Het was Washington zelf die het project naar een film wilde vertalen en daarvoor Netflix in de arm nam. Regisseur van dienst is Kenny Leon, een toneelregisseur die eerder al het toneelstuk Fences regisseerde, dat op zijn beurt naar film vertaald werd door Denzel Washington.

Het wordt zo stilaan koud buiten en dus begint Netflix ook zo stilaan de portie melige kerstfilms voor dit jaar te lossen. De eerste in dat rijtje is Holiday In The Wild waarin Kristin Davis uit Sex And The City alleen naar Zambia op tweede huwelijksreis moet vertrekken omdat ze net gedumpt is. Wanneer ze echter een knappe, stoere piloot ontmoet die zich inzet voor het welzijn van weesolifanten, besluit ze om Kerstmis door te brengen in een olifantenweeshuis in Zambia.

De trailer van een derde deel Jumanji is ondertussen gelanceerd, maar het was Jumanji: Welcome To The Jungle die de populaire film uit 1995 met Robin Williams twee jaar geleden een tweede leven gaf. Williams zelf overleed al in 2014 en was er toen al niet meer bij, maar desondanks werd de film – met Dwayne Johnson in de hoofdrol – een succes.

Voor wie het allemaal wat ernstiger wil: in You Were Never Really Here (2017) volgen we Joe (Joaquin Phoenix), een huurmoordenaar met een geweten die nog steeds bij zijn moeder woont en de steeds toenemende zorg voor zijn verwekster zo goed mogelijk op zich weet te nemen. Wanneer hij de opdracht krijgt om de dochter van een senator (Ekaterina Samsonov) te bevrijden uit een kinderprostitutienetwerk onder hooggeplaatste piefen kan hij de gevolgen daarvan niet voorzien. You Were Never Really Here is de eerste film van regisseur Lynne Ramsay sinds die in 2011 hoge ogen gooide met de verfilming van We Need To Talk About Kevin. Ze etaleert hier dezelfde ambitie: een film die raakt en blijft hangen.

Ergens tussen ernstig en luchtig in zit The Bucket List (2007) waarin Jack Nicholson en Morgan Freeman twee mannen spelen die elkaar leren kennen in het ziekenhuis nadat er kanker bij hen is vastgesteld. Nadat de kanker bij hen beide ongeneeslijk blijkt te zijn en ze allebei nog tussen het half jaar en het jaar te leven hebben, besluiten ze om nog zoveel mogelijk wensen vanop hun bucket list waar te gaan maken.

Docu

Beginnen doen we door aan te stippen dat de heren van Queer Eye – die we ondertussen al lang niet meer moeten voorstellen – een nieuwe special van vier afleveringen hebben. In We’re In Japan! trekken ze – u raadt het nooit – naar Japan om daar hun ding te gaan doen.

We blijven nog even in Japan voor de documentaire Little Miss Sumo die ons een portret geeft van de 20-jarige Hiyori, een vrouwelijk sumotalent die haar sport radicaal wil veranderen. Deze sport wordt in Japan immers al eeuwen enkel en alleen beoefend door mannen waardoor het voor haar verboden is om aan een officiële competitie deel te nemen.

Verdriet én geluk in A 3 Minute Hug. Deze documentaire van een halfuurtje toont hoe families die door de grens tussen de VS en Mexico worden gescheiden een korte, bitterzoete hereniging meemaken.

Verder is ook lang niet alles peis en vree in de Verenigde Staten. Zo wordt het land ook vaker en vaker geteisterd door bosbranden, om maar één ding te noemen. In de documentaire Fire In Paradise vertellen overlevenden over de brand die bekend is gaan staan als Camp Fire, het was de dodelijkste bosbrand in Californië en het stadje Paradise werd er in 2018 volledig door in de as gelegd.

Om het nieuwe aanbod van deze week af te sluiten blijven we nog even stilstaan bij The Devil Next Door. De mini-documentairereeks gaat over een op het eerste zicht doodgewone oudere man uit Cleveland die in Israël voor de rechter moet komen omdat hij ervan wordt beschuldigd de beruchte Nazi-kampbewaker Ivan De Verschrikkelijke te zijn.

Meer
Lees meer...